motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Sålt fonder, skaffat Kapitalförsäkring, fixat för det nya året

Kategori: Allmänt, Investerande, Sparande

Nyligen har jag gjort lite fix med mina investeringar. Jag har skaffat en kapitalförsäkring där jag ska ha mina Amerikanska ETF:er så man kan få mer tillbaka på skatten (Ni kan läsa mer om det i ett inlägg här)
 
Sen har jag sålt av alla mina nuvarande fonder (Avanza Zero, Spiltan Investmentbolag och Danske Invest Global Index)
 
Av de pengarna ska jag lägga 10% i en obligationsfond, resten ska fördelas 49/51 Sverige/USA där det i USA blir ett par olika ETF:er enligt "Ultimate Buy and Hold 4 slices" läs om den här, Den Svenska biten blir ca 20/80 Spiltan Investmentbolag och Avanza Zero.
 
Mitt månadsparande kommer nu bli 10% spiltan 39 % Avanza Zero och 51% Danske Invest Global Index (tidigare 10/40/50)
 
Mer specifikt om hur jag tänkte och hur jag har lagt upp mitt sparande och investerande kan ni läsa i mitt investeringsmanifest som finns här
 
En sista liten sur sak är att alla mina fonder lyckades säljas precis när börsen rasat 2,5% vilket den sen gick upp igen någon dag senare. Det är tur att jag iaf inte försöker time:a börsen, för det hade inte gått något bra :P
Kommentera inlägget här: