motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Ha sina utländska aktier i en KF

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Investerande, Sparande

Jag har alla mina fonder i ett ISK konto då det för mig är en mycket bättre deal än ett vanligt aktie och fondkonto. Däremot ska jag nog ha mina utländska fonder i en kapitalförsäkring senare när de blir lite större.
 
Anledningen till detta är att i ett ISK konto kan man bara kvitta bort 500 kr i utländskskatt ifall man har underskott av kapital (t.ex ett bolån). Detta kommer man undan om man har aktierna i en KF då det inte är du som står som ägaren av aktierna/fonderna.
 
Ett exempel:
 
Antag att först att du har underskott av kapital. Det du max kan kvitta mot den svenska skatten är då 500 kr.
Hur mycket pengar kan man då ungefär ha investerat i säg amerikanska aktier utan att behöva betala mer skatt än man kan kvitta bort?
 
I USA (vilket är var jag har mina utländska aktier) så betalar man som svensk 15% skatt på sina utdelningar (det är denna man kan kvitta upp till 500 kr) genomsnittliga utdelningen för S&P 500 har varit ca 4% källa här. Det vi max kan ha investerade i amerikanska aktier för att inte få mer skatt än 500 kr är då: (500/0,15)/0,04) = ungefär 80 000 kr.
 
Dvs. Har man amerikanska S&P fonder (eller US Total Stock Market) på ett värde över ca 80 000 kr och underskott av kapital så bör man ha de fonderna i en KF istället för i sin ISK. Har man fonder/aktier som delar ut ännu mer så bör man ha dem i en KF vid ännu mindre summor.
 
Mer intressant läsning om detta finns här

Vart har ni era utländska aktier?

KOMMENTARER:

  • E Calle säger:
    2014-08-12 | 20:43:24

    Samtidigt kostar KF 1% mer än ISK om jag inte är ute och cyklar. 80 000 * 0.04 = 3 200kr

    15 procent skatt på detta 3 200 * 0.85 = 2720

    Det blir alltså en skillnad på 480 kr.

    80 000 * 0.01 = 800 kr ;) Förlustaffär på den summan alltså.

    Svar: Fast nä, ISK och KF beskattas på samma sätt :)
    motenmiljon.blogg.se

  • E Calle säger:
    2014-08-12 | 20:45:42

    Stackars data elever som inte läst System och Transformer ;)

  • gunhild säger:
    2014-08-12 | 21:30:15

    Mitt RUT-avdrag kvittades mot källskatten i min ISK. Köper utländska aktier i min kapitalförsäkring hädanefter..Lite snårigt med alla regler och man kan förlora mycket av utdelningen. Tack för en bra blogg /gunhild

    Svar: Det hade jag inte ens tänkt på med RUT avdrag. Lite jobbigt att man ska behöva ha både ISK och KF. Tack Gunhild :)
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: