motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Nya tankar kring belåning

Kategori: Allmänt

Har funderat lite kring belåning nu i tider när räntorna gått upp.

Har tidigare haft en regel på att inte belåna mig när räntan är över 3%.

Men jag tror jag kommer att tumma på det, för det viktiga för mig är att få låna till så när den riskfria räntan som möjligt, och utnyttja skillnaden mellan den och aktiernas förväntade avkastning.

Så jag kommer nog att fortsätta att låna så länge jag kan:

1) Låna tillräckligt nära den riskfria räntan. Exakt vad som är tillräckligt nära får jag känna efter. Men de lägre nivåerna på Avanzas lån känns rimliga

2) Lånet inte känns för "farligt" om något skiter sig så måste jag kunna hantera det.
Det är alltså en faktor av hur stort lånet är, hur hög räntan är och hur bra min ekonomi mår i övrigt (Hur hög är min lön t.ex)
Jag hade t.ex inte velat ha ett lån med ränta 10% även om man trodde att börsen skulle avkasta 15% för det hade varit väldigt jobbigt att betala med min lön om det hade krävts.
Kommentera inlägget här: