motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Ombalansering av fonderna och justering av valet av fonder

Kategori: Allmänt

Håller på och genomför min årliga ombalansering av fonderna för att se till så att de håller sig inom de ramarna de ska.
 
Det första är att jag har en fördelning av 125 - min ålder i aktier och resten räntor, dock minst 10% räntor. Då jag inte månadssparar i räntor så behöver jag nu vid ombalanseringen (då börsen gått upp) sälja endel aktiefonder för att köpa räntor.
 
De räntor jag köper är 50% Spiltan Räntefond Sverige och 50% AMF Räntefond Lång
 
Sedan är det min uppdelning mellan svenska fonder och utländska fonder. 
Den här går varje år 1% mer åt utländska, tanken bakom det är att svenska börsen historiskt har gått bättre än världsbörsen, men också varit mer volatil och att det därför kan vara trevligt att ha lite mer i Sverige från början, då jag har mindre pengar nu än vad jag kommer att ha i framtiden.
 
För 2021 är fördelningen 43/57 mellan Sverige och övriga världen.
 
Den svenska delen är samma som den varit tidigare vilket är:

60% SEB Hållbar Sverige Indexnära
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag
10% XACT Svenska Småbolag (Månadssparet sker i PLUS Småbolag Sverige Index då XACT är en ETF)

Den utländska delen har jag uppdaterat lite

Tidigare var den:

65%  Avanza Global
25%  Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK
10%  Avanza Emerging Markets

Numera är den:

52%  Avanza Global
20%  Xtrackers MSCI World Value UCITS ETF 1C (MSCI World Value)
18%  Shares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc (MSCI World Small Cap)
2%    SPDR MSCI Emerging Markets Small Cap ETF (MSCI Emerging Small Cap)
8%    Avanza Emerging Markets

Tanken är att fortsätta ha en tilt mot small-cap (minskad från 25% till 20%) men också ha en value tilt på 20% 

Anledningen till det är att de är de två faktorerna som historiskt har överpresterat och jag har nu hittat vettiga ETF:er så att jag kan tilt:a på det sättet som jag vill. Jag vet inte om de är nya hos Avanza eller om jag bara inte hittat de tidigare.

Nu blir det alltså:
20% value tilt - ny tilt
20% smallcap tilt (varav 2% i EM) ner från 25% tidigare
10% EM (varav 2% smallcap) samma andel EM som tidigare
52% Avanza Global (minskad med 13%) - resten

Totalt sätt så tiltar jag alltså bort 40% från ren globalt index på två olika sätt á 20%

Jag har även en slurk Tesla som jag inte tänker sälja och inte heller köpa mer av samt lite amerikanska ETF:er som jag inte kan köpa mer av sen reglerna ändrades, men inte tänker sälja.

De håller jag utanför det här utom att jag räknar de amerikanska ETF:erna som del av den utländska portföljen för 43/57 uträkningen.

Hur gör du? Använder du någon tiltning? Kör du årlig ombalansering?

 
Kommentera inlägget här: