motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Gått och blivit singel - Ekonomiska delarna

Kategori: Allmänt

Det har tyvärr tagit slut mellan mig och min flickvän för någon vecka sen.
Allt känns mycket nytt, och en av de sakerna som ändras är förstås min ekonomi (Även om den inte varit huvudfokus i tankarna just hittills)
 
Är en del större punkter som kommer påverka/ändra min ekonomi nu framöver.
 
1) Jag bor kvar i hyresrätten vi hyrde gemensamt.
Det betyder att mina fasta utgifter kommer att öka endel. Jag tror det kommer leda till ca 3500 - 5000 kr mer i månaden. Framöver så kanske jag flyttar någon annanstans (Troligen mindre och mer centralt) men just nu blir det att sitta still i båten.

2) Jag behöver köpa nya möbler/köpa ut mitt ex på vissa möbler.
Vissa saker kommer mitt ex ta med sig, andra kommer jag köpa ut henne för. Jag har ingen aning om vad det kommer kosta? 25 000? 50 000? Vad är en rimlig kostnad för en sak? först tänkte jag bara 50% av nypris, men då blir det ju samtidigt så att hon kan köpa samma sak fast ny och ha betalat lika mycket. Det känns ju inte så najs

3) Vi har köpt en nyproduktionslägenhet tillsammans.
Oklart hur vi ska göra här, det smidigaste är kanske att försöka få fastighetsbolaget att ta tillbaka lägenheten (och betala någon avgift) men samtidigt så har vi sätt att likadana lägenheter som den har gått upp med 1 200 000 kr, och de vore ju tråkigt att förlora.

4) Sparandet blir mindre och jag behöver spara ihop till mer.
Tyvärr innebär ju de ökande kostnaderna både att jag behöver spara ihop mer pengar innan jag blir ekonomiskt oberoende OCH att min spartakt behöver sjunka för att betala de nya utgifterna. Det går det inte att göra så mycket åt utan är mest bara att konstatera. 4000 kr mer i månaden i utgifter skulle innebära att jag enligt 4% regeln behöver spara ihop 1 200 000 kr till.
 
Sen kommer det säkert innebära massa andra mindre ekonomiska ändringar (Behöver t.ex troligen öka min emergency fund)
Kommentera inlägget här: