motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Köpt lägenhet och pausat månadssparandet

Kategori: Allmänt

Som Rubriken!

Jag och min sambo har köpt lägenhet, eller nästan i alla fall, vi har fått reda på att vi har fått en lägenhet som vi har önskat i ett nybygge. Så nu är nästa steg förhandsavtal och sen är det ett ganska bra tag innan det är inflytt.
 
Min del av lägenheten kommer att kosta 283 000 kr, sen tänker jag att det behövs lite mer pengar vid flytt, och har därför tänkt spara 310 00 kr.
 
Mina tankar är att pausa mitt månadssparande och helt enkelt spara ihop de här pengarna nu innan det blir dags för inflytt.
 
Ett annat alternativ hade varit att sälja av fonder för de här pengarna nu och ett tredje hade varit att först när pengarna behövs betalas sälja fonder men det känns otryggt eftersom man inte vet hur börsen går då och det hade varit jobbigt att behöva sälja på botten för att köpa en lägenhet.

Hur skulle ni ha gjort i det här fallet?
Hur mycket mer än insatsen behövde ni vid er senaste flytt?

KOMMENTARER:

  • Sofie säger:
    2020-09-29 | 21:15:22

    Säljs dina fonder och lägg den i en sparkonto med lite ränta. När jag köpte första lägenheten så sålde jag mina fonder och köpte bostadsrätten utan lån.

    Svar: Att köpa bostadrätten utan lån känns inte intressant. Det är klart att det hade varit trevligt att inte ha stora lån, men svårt att motivera försäljning av fonder som kanske avkastar ca 7% mot en ränta på 1,5% före ränteavdrag.
    Däremot så kanske jag skulle sälja fonder motsvarande min del av insatsen + lite extra pengar som behövs vid flytten, och spara på som vanligt igen.
    motenmiljon.blogg.se

  • Daniel säger:
    2020-10-08 | 19:51:19

    Som du beskriver är skillnaden mellan avkastning och ränta stor. över tid bli det mkt pengar. Tycker att du gör ett klokt val i att spara ihop pengarna istället för att sälja fonder. Stay and hold i fonderna.

    Svar: Japp det är så jag tänker
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: