motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Dåliga investeringar - på olika plan

Kategori: Allmänt

Fick ett tips om att skriva om några dåliga investeringar jag har gjort.

Jag har funderat lite och kommit på tre som är dåliga på lite olika sätt.
 
1) Jag har köpt Teslaaktier
Det här skedde för ett antal år sen, och rent ekonomiskt så har det hittills gått bra, det som inte var så bra var snarare att jag (tillfälligt) gjorde avbrott från min investeringsplan och köpte Teslaaktier mest bara för att jag var så imponerad av Elon Musk.

Det är jag nog fortfarande (Även om han på många plan verkar vara en obehaglig person) däremot så har jag nog insett att för mig så kör jag hellre mitt säkra race med indexfonder, de kanske inte går upp som en raket som Tesla, men de minskar risken betydligt för att allt blir pannkaka.
 
2) Jag har inte köpt en bostadsrätt
Det här kändes som rätt beslut då, och inget jag grämer mig över, men med kristallkulan såhär så borde jag ha köpt en bostadsrätt när jag studerade, eller när jag blev klar. Det har varit fantastiska värdeökningar där jag bor och ett tidigt köp där hade kanske säkert kunna resultera i en miljoner eller så.
 
3) Jag investerade i en dålig affärspartner
Jag driver ett bolag med en kompis, ett ganska långt tag hade vi med en tredjeperson för att komplettera oss som hade andra kompetenser. Dels på grund av dålig kommunikation men också på grund av osunda värderingar hos denne tredje person så blev det stora konflikter vilket slutade med magknip, långa stunder med obehag och tillslut efter juridisk inblandning ett utköp av denne person.

Här känner jag att det finns två, kanske lika stora lärdomar
1) Kommunikation! En del av våra problem berodde på dålig kommunikation från alla parter vilket ledde till en del av konflikterna, hade vi kommunicerat bättre och kunnat se det mer från den andra personens perspektiv så hade nog en hel del av problemen försvunnit.

2) Var noga med vem man tar in i ett partnerskap. I vårt fall så började det som studenter, så vi visste inte om eller hur det skulle växa, så vi tänkte inte så mycket på det. Utan tog in en kille som verkade vettig. Att ha kollat på lite fler kandidater, snackat ännu mer innan, varit ännu tydligare på vad som förväntades och även skrivit ett aktieägaravtal hade gjort att vi sluppit mycket huvudbry.

KOMMENTARER:

  • Daniel säger:
    2020-09-08 | 19:16:56

    Kul att du tar upp något som gått mindre bra.

    Angånde tesla. Hur ofta tittar du på hur aktien går? Känner du att du behöver bevaka den?
    Har du någon plan att sälja av den?

    Intressant med affärspartnern. Är ni 2 kvar nu och det tuffar på bra?

    Svar: Kikar inte på den specifikt, men ser ju det när jag tittar på kapitalförsäkringen.Har inga planer på att sälja dem, även om det kanske vore det mest korrekta. Men gillar känslan att äga lite Tesla (och hoppas att den sjuka värdeökningen ska öka) det är väl min "lekhink" kanske.

    Bolaget tuffar på helt okej i alla fall, har tagit endel stryk i coronatiderna och även av nya konkurenter
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: