motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Ny lön och nytt sparande

Kategori: Allmänt

Hade nyligen lönesamtal med min chef och fick ökad lön från 42 000 kr till 44 000 kr, dock med en konstig coronavariant där jag får 43 000 kr nu och sen 44 000 kr och en klumpsumma om ett år, innan nästa års löneförhandling.

I samband med det så passade jag nu också på att öka mitt månadssparande till 15 000 kr, från 12 000 kr.

Jag kör på devisen att minst 50% av löneökningar efter skatt ska bli sparande, nu blev det lite mer än så, men det beror på att jag inte ökade mitt månadssparande när jag bytte jobb förra året och lönen gick upp från 37500 till 42 000 kr.

Detta för jag hade endel obetald semester och liknande som gjorde att förra årets lön de facto var mindre.
 
Om man räknar med mitt avbetalande av CSN så ger det mig en sparkvot på ca 48% av lönen efter skatt, inte så ill!

Hur mycket sparar ni?

KOMMENTARER:

  • Sandra säger:
    2020-06-26 | 15:43:27

    Hej

    Vi ( jag och min man) sparar ca 70% av våra löner. Men vi är ju båda höginkomsttagare så det blir ju inte så svårt.

    Grattis till löneförhöjningen, själv hamnade jag på 42300kr men är rätt nöjd, dock kommer jag aldrig upp till min mans lön i detta liv 😂🙈.


    Svar: 70% sparkvot är ju fantastiskt bra!
    motenmiljon.blogg.se

  • Oscar säger:
    2020-06-29 | 13:59:50

    Hej! Hur räknar du mellan de pengar du har i ditt KF och vad du har i ditt privat skattade? Vi verkar ha rätt lika liv(förutom att du har rejält försprång!) men att ha bolag.

    Ska öppna KF och investera från bolaget. Men hur översätter du mellan de pengarna du har i KF vs. Privata besparingar?

    Svar: Hej!
    Jag räknar inte med pengarna jag har i mitt bolags KF i min privatekonomi (och det ni ser här på bloggen)

    Däremot så blir det ju en extra insättning på den lågbeskattade utdelningen varje år i början av året då jag delar ut från mitt bolag till mig själv.

    Om jag skulle värdera KF:en så skulle jag nog göra det försiktigt till 50% av det nuvarande värdet.
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: