motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Bytt till Klarnas sparkonto

Kategori: Allmänt

Hej!

Jag har 6 månaders kostnader (80 000 kr) sparade på ett sparkonto, där har jag också lite pengar som jag vet är skatt på utdelning från mitt egna bolag, totalt knappt 120 000 kr.
 
Tidigare har jag haft det på det sparkonto hos Avanza som haft bäst ränta (Nu senast Nordax med 0,65%) har valt bort andra aktörer då Avanza kännts smidigt och tryggt.

Nu har dock Klarna kommit med ett sparkonto med 0,96% i ränta så då passade jag på och flytta över pengarna dit, det blir ju några fler kronor i ränta!

Har ni sparkonto med ränta? Var då någonstans i så fall?

KOMMENTARER:

  • Daniel säger:
    2020-07-23 | 09:32:43

    Hej! Mkt intressant inlägg.

    Har oxå gått i de tankarna att jaga den bästa räntan på sparkontot. Uppfattningen som jag har är att det svänger en del i vem som har bästa sparräntan och då med jämna mellanrumm behövs bank bytas.

    Mitt syftet för kapitalet som ligger på sparkontot är att trygga upp om jag blir arbetslös eller om ex om något oförutsätt händer. Samt att jag inte ska behöva ta från de långsiktiga investeringarna.

    Då inflationen eller i alla fall målet ligger på 2% så kommer jag att gå back oavsätt bank som väljs. Vill självlart gå back så lite som möjligt. 1% eller 1,5% tänker jag inte gör någon jätteskillnad då jag har betydligt mkt mer pengar i fonder :-)

    Ränta Collector idag 0,55%. Skillnaden för 100 000 kr för ett år mellan collector och klarna är 410 kr, ca 1 platta bira.

    En annan fördelen med att ha sparkontot (collector i mitt fall) via Avanza där jag även har alla fonder så får jag en bra överblick över hela kapitalet.

    Vad är ditt syfte med pengarna som ligger på sparkontot? Ska de växa eller är det trygghet/buffert?

  • Daniel säger:
    2020-07-23 | 09:52:22

    Hej! Skrev ett ganska lång kommentar och den försvann. Gör ett nytt försök.

    Jag har oxå letat efter den bästa räntan på sparkonto. Min uppfatning är att det med jämna mellanrumm är olika bankersom har den bästa räntan, och då behövs bank bytas.

    Mitt syfte med pengarna som ligger på sparkonto collector (0,55%) via avanza är att skapa en trygghet mot oförutsatta händelser ex arbetslös eller något liknande. Samt att de långsiktiga investeringarna inte ska röras.

    För 100 000 kr på ett år är skillnaden mellan collector och klarna 410 kr, ca 1 platta bira.

    Då jag har alla mina sparkonton och isk via avanza så får jag en bra överblick över allt.

    Syften med ex sparkontot kan prioriteras är min uppfattning. För sparkonto har jag följande:
    1. Säkert (insättningsgaranti)
    2. Lätt åtkomliga
    3. Överblickbarhet (allt på avanza)
    4. Räntan

    Har ser din ut?

    Svar: Hej!
    De pengarna som finns på sparkontot är bara ren trygghet/buffert och inget som ska växa. Så samma tankar som du där tror jag!

    Håller med om att det är smidigt hos Avanza att man ser den direkt, det är en av anledningarna att jag har haft sparkontot där ändå tidigare.

    Nu tänker jag att logga in en gång i månaden på klarna för att uppdatera räntan vid mina månadsgenomgångar kan vara värt tidsasspekten. Antar att det tar ca 1 min per gång, så 12 minuter per år för ca 500 kr blir en helt okej timlön :)

    Men, på det stora hela så spelar det ju ingen roll om de här pengarna är hos Klarna eller annat konto.

    Tycker jag att det känns meckigt att ha det på två ställen så går det ju snabbt att flytta tillbaka pengarna till Avanza isåfall
    motenmiljon.blogg.se

  • Daniel säger:
    2020-07-23 | 10:01:10

    Rättelse. Det ska stå kriterier istället för syfte längs ner då de prioriteras :-)

Kommentera inlägget här: