motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Uppdaterad budget för 2020

Kategori: Allmänt

Nu när det är nytt år så har jag passat på och gå igenom min egna budget och jämföra mot mina faktiska kostnader under 2019 och sedan gjort vissa justeringar.

Återkommande utgifter:

Presenter: från 250 kr till 300 kr per månad
Kläder: från 100 till 150 kr per månad
Semester: från 700 kr till 1000 kr per månad

Everyday Expenses:
 
Bussresor: från ca 300 kr i månaden till ca 500 kr i månaden
Festande: från 900 kr i månaden till 1200 kr i månaden
Läsk: från 250 kr i månaden till 200 kr i månaden
Övrigt: från 200 kr i månaden till 400 kr i månaden
 
 
Skillnaden på Återkommande utgifter och Everyday Expenses är att återkommande utgifter har jag inte varje månad, medans Everyday Expenses är något som kommer hela tiden (Om än inte med samma kostnad varje månad)

Det jag budgeterar i Återkommande utgifter får ligga där och byggas upp tills de används, medans pengarna i Everday Expenses läggs på tills jag har 2x förväntad månadskostnad i kategorin (För att hantera att alla månader inte är lika dyra)

Funderar på om "Övrigt" borde gå från Everyday expenses till Återkommande utgifter men den får ligga kvar så länge.

Totalt är det här en budgeterad kostnadsökning på ca 1000 kr per månad, i verkligheten är det ungefär vad de här kategorierna har kostat under 2019.

Dvs jag har använt min budget mer för att se vart mina pengar går än för att begränsa kostnader i olika områden.

För du budget? Hur gör du i så fall?
Kommentera inlägget här: