motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för december 2019

Kategori: Allmänt

Här kommer en statusuppdatering för december 2019.

Det kommer lite fler inlägg senare kring året som har gått och nya mål och så.
 
Tillgångar:
+ Fonder (Minus belåning) -  1334 097 kr
+ Emergency Fund - 80 000 kr
+ Vanligt konto - 49 499 kr spritt på två konton
 
Skulder:
- CSN - 139 495 kr

Totalt:
+ ca 1324 101 kr

Förändring sen föregående månad: + ca 66 459 kr

Oj oj oj, även december blev otrolig i värdeökningen, ca 39 000 är värdeökning, resten är sparande och lite extra inkomster.


Konsumtionskostnad: 
12 250 kr. (Snitt i år: 12 500 kr/månad)

Julen blev rätt så billig! Köpte en del julklapappar i slutet av november och bodde hemma gratis i typ en vecka så december blev en månad som var lite lite billigare än mitt snitt!


En intressant observation är att jag är ca 5000 kr dyrare i drift nu än när jag studerade (eller ca 66% dyrare) en del är ju pga dyrare hyra och fackmedlemskap etc, men det mesta är ju ren lyx.

Samtidigt känner jag att jag kan leva ett ganska vanligt medelklassliv (dock med sambo och utan barn) för ca 12-13k i månaden. Jag undrar vad mina kollegor utan barn spenderar 10 000 kr till på varje månad? 

Hur ser er spenderar trend ut? Blir ni dyrare i drift? känner ni att ni ger upp konsumtion för ert sparande?

Kommentera inlägget här: