motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Skaffat Kapitalförsäkring till Bolaget

Kategori: Allmänt

Jag driver ju ett bolag vid sidan av mitt arbete, och där blir det lite pengar.

I år ser det ut att bli så att jag kan ta ut maximal lågbeskattad utdelning enligt förenklingsregeln (Då jag inte tar ut någon lön i mitt egna bolag utan får lön från min anställning)

Så frågan har varit vad ska man göra med de pengarna man inte tänkte ta ut/betala inom närmsta tiden? 
Endel pengar har man ju som ska bli den kommande vinsten, momsen som ska betalas in, skatten som ska betalas in, aktiekapitalet, lite pengar för utgifter, lite buffert. De pengarna har jag på ett konto med lite ränta på (0,8%)

Men resten då? Vad ska man göra med de pengarna?

Jo investera dem såklart!

Därför har jag nu skaffat en KF hos Avanza för mitt bolags"extra pengar" där jag investerar precis som jag gör privat. Anledningen till att jag väljer att behålla de i bolaget och investera där istället för att ta ut dem till högre skatt och investera dem privat pratar Jan Bolmesson lite om här.

Min tanke är att varje års vinst ska täcka upp utdelningen för året efter det, och att resten av årets vinst (om det blir någon) ska investeras i KF:en. På det sättet så har jag alltid lite marginaler så länge vi fortsätter driva bolaget.

När det sen slutar komma in nya pengar så tänker jag att jag säljer av från KF:en varje år så jag kan forsätta dela ut lågbeskattad utdelning tills bolaget är tomt.

Ni andra med bolag, hur gör ni? Investerar? Tar ut allt till högre skatt? Någon annan briljant idé?

KOMMENTARER:

  • Spartacus säger:
    2019-10-28 | 21:43:19
    Bloggadress: http://https://tradevenue.se/Spartacus

    KF på liknande grunder som privat men färre innehav.

    Svar: Varför färre innehav i företagets KF än privat?
    motenmiljon.blogg.se

  • Knäckebrödsmiljonären säger:
    2020-05-02 | 09:06:13

    Funderade länge på samma sak, slutade med att behålla pengarna i bolaget och placera i kf. Bevakar skattereglerna kontinuerligt, skulle något ändras får man tänka om.

    Svar:
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: