motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Pension - En uppföljning

Kategori: Allmänt, Sparande

Då jag fick en kommentar kring mitt pensionsparande så tänkte jag att jag skulle kunna skriva ett inlägg om det, senast var den 23 juli 2014!
 
En svensk pension är uppdelad i 3 delar: 
 
1) Allmän Pension
 
Här finns dels en Inkomstpension som du inte kan styra alls, min inkomstpension är förnärvarande på ca 67 000 kr
 
Sen har du också en premiepension dit 2.5% av din lön avsätts och där du själv kan välja hur pengarna ska fördelas i ett antal olika fonder. 
 
Jag har valt att ha 80% i en global index fond (Danske Invest Global Index) Sedan har jag 20% i AP7 Aktiefond vilket är en statlig fond med hävstång. Min premiepension är idag värd 6 767 kr
 
2) Tjänstepension

Då jag fyllde 25 tidigare iår så har jag nu börjat få tjänstepension, hitils har jag fått in 21 466 kr.
Jag har gjort en uppdelning i ett antal olika indexfonder.

LF Europa Indexnära 20%, LF Global Indexnära 20%, LF Sverige Indexnära 20%, LF Tillväxtmarknad Indexnära 10% samt LF USA Indexnära 30%.

3) privat pensionsparande

Man kan även spara privat till sin pension i en såkallad IPS, tidigare var det skattemässigt fördelaktigt att sätta av en viss mängd pengar hit varje månad, men inte nu längre. Jag har inga pengar i någon IPS utan har allt mitt privata sparande i mina normala fondkonton.

Ett bra sätta att kolla hur dina pensionspengar ser ut är att gå in på minpension.se

Hur har ni lagt upp er pension?

KOMMENTARER:

  • Sportcarl säger:
    2017-10-10 | 07:28:32

    Mina fonder till allmän pension och tjänstepensionen är Spiltan investmentfond. Robur teknik och några av Didner&Gerges fonder. Lycka till

    Svar: Tack!
    motenmiljon.blogg.se

  • Spara till pension säger:

    Olika kollektivavtal ger olika mycket tjänstepension och om man väljer rätt bransch och dessutom börjar med löneväxling när man kommer över 41 000 kr i månadslön så kan tjänstepensionen snabbt bli den största delen i ens långsiktiga sparande. Jag har skrivit mer om det på min blogg.

    Svar: Så är det.
    Då jag ännu inte har en lön som gör löneväxling ett alternativ så är det inget jag har funderat kring.

    Där jag jobbar så har vi inte heller kollektivavtal, utan ungefär ITP1, fast lite generösare
    motenmiljon.blogg.se

  • Spara till pension säger:
    2017-10-11 | 12:39:04
    Bloggadress: http://sparatillpension.nu/

    Roligt att du skrev ett inlägg om pension, missade det i min första kommentar. :)

    Som du har det är det på många arbetsplatser och det är ju bra att ni har något som motsvarar ITP1 eller bättre.

    Om fler hade koll på vad de har för tjänstepension så skulle de inte behöva bli chockerade längre fram i livet när pensionen visade sig bli dålig. Har man koll så kan man också göra något åt det om man inte är nära pensionen åldersmässigt.

    Ha det!

Kommentera inlägget här: