motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Låna ut emergency fund:en med Collector

Kategori: Allmänt

Går lite i planerna att låna ut mina 60 000 kr jag har som emergency fund till Collector bank.
 
Det skulle ge mig 0.8% i ränta eller ca 320 kr efter skatt per år om jag räknat rätt. Det är ju inte mycket och det är gratis pengar.
 
Collector täcks av insättningsgarantin och har fria uttag med snabb uttagstid så det känns ju som att det borde vara ett enkelt beslut.
 
Men samtidigt säger magkänslan att något kan gå fel och att det är så lite pengar.
 
Vad hade ni gjort?

KOMMENTARER:

  • Newman säger:
    2017-04-19 | 01:10:41

    336 kr. får jag det till, men det spelar mindre roll.

    Ja, man kan ju lika gärna ha sin buffert där som hos sin vanliga bank med 0% i ränta, om det är det som är alternativet. Det går ju fort att flytta pengarna vid behov.

    Själv tar jag en liten men ändå kalkylerad risk/chans genom att ha lejonparten av bufferten i Spiltan korträntefond, som gav 2,4 % förra året. Det skulle ge dig ca en tusing netto om det resultatet upprepas i år.

    Mvh
    Newman

    Svar: Hm, det är ju något att tänka på.
    Vill nog helst ha de utan någon risk, blir nog att jag har kvar de i min bank bara för att magkänslan säger så. Även om det ju känns dumt att kasta 336 kr per år.
    motenmiljon.blogg.se

  • Newman säger:
    2017-04-19 | 11:30:32

    Hej!

    Ja, några hundralappar blir det ju ändå :-)

    Angående fonden tänker jag att den i absolut värsta fall max går ner någon procent eller två, vilket inte blir så kännbart på såpass litet kapital som det ändå rör sig om. Och förhoppningsvis behöver man bara röra lite av kapitalet per gång vid eventuellt behov, så förlusten blir ju minimal.
    Jag tänker att bufferten - eller i alla fall det mesta av den - ska stå år efter år och sällan behöva röras. Då tycker jag det är värt att försöka att åtminstone få lite avkastning även på dessa pengar. Som mest har väl fonden gått ner några tiondels procent en enskild månad. På årsbasis har den alltid gått plus. Så risken att den ligger back just när jag behöver pengar får betraktas som försvinnande liten.

    Ville bara utveckla lite hur jag tänkt :-)

    Newman

  • Anonym säger:
    2017-06-26 | 01:41:23

    Hur gammal är bloggaren :)?

    Svar: Bloggaren är 25
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: