motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Ny Budget för 2015

Kategori: Allmänt, Sparande

Nu inför 2015 har jag kollat lite på mina utgifter i YNAB och justerat min budget därefter, det mesta är sig likt men det är några små förändringar.

Monthly Bills
Hyra - 3308 kr
Telefonräkning - 150 kr

Återkommande utgifter
Skolböcker - 450 kr
Presenter - 250 kr
Bussresor - 150 kr
Klädköp - 100 kr
Frisör - 50 kr

Everyday Expenses
Mat - 1000 kr
Läsk - 200 kr
Uteätande - 250
Hushållsutgifter - 80 kr
Festande - 900 kr
Onlineköp - 300 kr
Övrig underhållning - 200 kr
Övrigt -  100 kr

 

Det första jag har gjort är att jag under "Monthly Bills" minskat min telefonräkningsbudget från 175 kr till 150. Detta då jag kollat över mina faktiska siffor för de här 5 månaderna och min genomsnittsräkning hamnar på 150 kr.

Under "Återkommande utgifter" så har jag ökat min bussresror kategori med 50 kr till 150 kr. Detta för att jag tidigare inte räknade med några bussresor mer än de jag gör varje vecka hem till mina föräldrar. Men jag åker mer buss än det och det är inget jag vill minska på så där behövs mer pengar.

Under Everyday Expenses" så har jag minskat min mat post till 1000 kr från 1200 kr, detta då min matkostnad för en månad aldrig gått över 1000 kr.

Uteätande är en kategori där jag igenomsnitt har spenderat 300 kr i månaden trots att jag bara budgeterat 250 kr i månaden. Men det är ingen kategori jag tänker höja då jag hellre vill försöka se till att jag håller mig till de 250 kronorna för uteätande varje månad.

Hushållsutgifter har jag ökat till 80 kr varje månad från 50, då mina kostnader där har varit högre och jag inte riktigt kan ändra på det, min information pekar helt enkelt på att det kostar ca 80 kr i månaden.

Onlineköp har blivit minskat till 300 kr från 650 kr, vilket passar bättre ihop med storleken på de inköp jag har gjort sen jag började med YNAB. Tror inte jag egentligen gjort mindre inköp, utan bara fått in de i bättre kategorier istället för att behöva lägga in dem under en stor "Onlineköp" kategori.

Övrig underhållning är en ny kategori, så att mindre ska behöva hamna i Övrigt, jag har preliminärt satt den på 200 kr.

Övrigt kategorin ligger kvar på 100 kr i månaden. Detta är en av de kategorierna som jag totalt missat mina mål för. Dels för att jag har haft mer övriga utgifter (En del av vilka nu kommer hamna i Övrig underhållning) Men också för att mina siffror inte alltid stämt för jag missat utgifter och då har jag budgeterat de skillnaderna som övrigt.

Totalt hamnar min budget på 7488 kr i månaden.
Det gör det möjligt för mig att höja mina investeringar med 500 kr till 2500 kr i månaden. För att lyckas med detta måste jag se till att faktiskt följa denna budgeten, vilket jämfört med de senaste 5 månaderna skulle innebära en minskning i mitt spenderande med 318 kr. Något jag hoppas inte ska bli så svårt med lite bättre koll på vart mina pengar faktiskt går :)

 

Kommentera inlägget här: