motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Spartips: Veckoplanering av matlagningen

Kategori: Allmänt, Sparande

Tänkte ta upp ett spartips som jag precis har börjat med nämligen veckoplanering av matlagningen.
 
Om jag inte planerar något alls så går jag ofta och köper när jag är hungrig vilket ju inte är så bra, det blir ofta mer läsk och godis då också och dåliga grejer som färdigrätter. Och även när det inte blir färdigrätter blir det ofta att jag bara lagar en måltid för att jag vill att det ska fort eftersom jag ju är hungrig just då!
 
Det är därför jag har börjat veckoplanera min matlagning. Det jag gör är att jag sitter 15 minuter till en timme på söndagen och funderar ut vad jag vill äta den kommande veckan. Jag försöker hitta två eller tre rätter som räcker hela veckan eller ännu bättre ännu längre så jag kan frysa in endel av maten. Sedan skriver jag en inköpslista på vad jag behöver handla för att kunna laga veckans rätter och sen köper jag all maten i en eller två omgångar. Jag brukar sen laga en omgång mat på söndagen och sen nästa när den första omgången är slut, men det beror på lite ibland har jag haft mat kvar från förra veckan och då har jag inte lagat mat förrens på måndag/tisdagen.
 
Fördelarna med att veckoplanera sin mat är flera:
 
Man sparar pengar.
Det blir både mindre käk ute och mindre färdigmat eftersom man inte plötsligt märker att man är hungrig och inte har någon mat. Det blir också färre gånger man bara lagar en portion mat vilket ofta kostar mer per portion än det gör när man lagar flera portioner samtidigt. Man köper också mindre onödig skit genom att inte handla hungrig (både godis och mat.)
 
Man sparar tid.
Även om man lägger ner en timme på söndagen på planering så sparar man tid eftersom man sen bara behöver laga mat ungefär två gånger på en vecka. Att laga säg fem portioner mat tar nämligen inte fem gånger längre tid än att laga en portion mat. Dvs genom att laga mat färre gånger men mer mat per gång så sparar man tid. (De dagar man inte lagar mat värmer man den bara i micron.)
 
Man äter bättre.
Eftersom man lägger ner tid och planerar vad man ska äta i förväg så lagar man ju något gott när man väl lagar sin mat. Det blir mycket godare än färdigrätter i micron eller att koka upp lite pasta och steka lite bacon för att man är hungrig och vill ha mat nu. Och oftast blir det nyttigare också.
 
 
Jag hade tänkt lägga upp mina veckoplaneringar här i framtiden med recept och beräknade portionskostnader. Bra eller Anus?
Kommentera inlägget här: