motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Pension

Kategori: Ekonomiskt oberoende, Investerande

Pensionen är ju en annan del än sitt privata sparande och en del man inte så ofta tänker på.
 
Den statliga pensionen är uppdelad i tre delar. Den första är den allmänna pensionen den är inte så spännande eftersom den kan man inte påverka placeringen av själv. Sen är det tjänstepension och premiepension. Då jag inte jobbar "på riktigt" än så har jag aldrig fått tjänstepension så jag vet inte riktigt hur det funkar. Sista delen är premiepensionen hit går 2,5% av din lön och här kan man välja hur pengarna ska placeras i ett antal olika fonder.
 
Jag har valt att ha 20% i AP7 Aktiefond som är statens egna aktiefond som använder 50% belåning som hävstång och försöker matcha världsindex. Jag vet egentligen inte om den är bättre än en vanlig global indexfond men den lät spännande så jag valde att placera lite i den.
 
80% har jag valt att ha i Danske Invest Global Index. Dvs en global index fond som jag även investerar i min vanliga portfölj innan jag säljer av den årligen för att köpa Vanguard ETF:er.
 
Det som är bra här är att staten har förhandlat ner avgifterna för de flesta fonderna. Så att ha så mycket som möjligt av sina "dyra" fonder i sitt premiepensionsparande så att man kan ha mindre av dem i sitt vanliga sparande kan vara klokt då man sparar in endel avgifter. Det är därför jag t.ex inte har någon Avanza Zero i mitt premiepensionsparande. Bättre att ha den lite mer av den dyrare Danske Invest Global Index där och mer av Avanza Zero i min ISK.
 
Kolla in hur din egen pension ser ut på minpension.se och ändra i ditt fondinnehav på pensionsmyndigheten
 
Sen kan man också penisionsspara privat i en så kallad IPS. I en IPS så får du tillbaka skatten på upp till 12 000 kr om året som du investerar i det kontot. Men du betalar istället den skatten när du väl tar ut de pengarna. Det finns flera beräkningar som visar på att det bara är värt det om du tjänar så mycket att du behöver betala statlig skatt och att återinvesterar det du får tillbaka på skatten i din ISK. Läs t.ex här och här

Och då ska man lägga till att i en IPS så är pengarna låsta tills du är minst 55 och du vet inte hur pensionsystemet kommer se ut när det väl är dags. Reglerna kan mycket väl ha ändrats tills dess.
 
Jag tror att om man inte tjänar så mycket att man får betala statlig skatt så ska man strunta i IPS konton. Och även om man tjänar så mycket så tror jag att man ska ta en ordentlig funderare på om det verkligen är värt det med den lilla fördelen man kan få mot de potentiella nackdelarna som t.ex risken för regeländringar.
 
Hur gör ni med pensionen?
Kommentera inlägget här: