motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Uppdaterat månadssparandet till 10 000 kr

Kategori: Allmänt, Investerande, Sparande

Slutade studera för ca 6 månader sedan och höjde då upp sparandet till 5000 kr. 

Har nu höjt upp det till 10 000 kr vilket motsvarar ca 43% av min nettolön, eller en bra bit över de minst 20% som jag har sagt att jag ska spara.
 
Av dessa pengarna går 53% till utländska fonder (eller 58% med spiltans global investmentfond) och 47% till svenska fonder
 
Detta då jag började med 50/50 när jag började spara och försöker att varje år vikta ner lite i Sverige. Detta då Sverige tidigare har haft en bättre än genomsnittligavkastning för börsen men samtidigt är en liten och därmed mer riskfull marknad vilket gör att ju äldre jag blir desto mindre av mitt sparande vill jag ha där.
 
De utländska fondpengarna investeras så som: 40% Vanguard S&P 500 ETF, 20% Vanguard Small-CAp Value Index Fund ETF, 20% Vanguard FTSE All-World ex-US Small-cap Index ETF, 20% iShares MSCI EAFE Value ETF (eftersom Vanguard inte har någon total market value fond man kan handla på Avanza)
 
Och hur de svenska investeras beskrv jag i föregående inlägg.
 
Hela mitt spar-och-investeringsmanifest kan ni läsa här:
http://motenmiljon.blogg.se/2014/july/
Kommentera inlägget här: