motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Sparmål 2020

Kategori: Allmänt

Dags att sätta nya mål och gå igenom mina mål för 2020!

Mina mål 2019:

1) Fortsätta ökandet av mitt sparande.

Här skrev jag att jag ville öka mitt månadssparande från 12 000 kr i månaden, det har jag inte gjort.

Däremot har jag de facto sparat mer, tar man bort ett sparande som berodde på en utdelning från mitt bolag så får jag mitt sparande till knappt 21 000 kr i månaden under 2019. 

Så jag tänker ändå ge mig godkänt på den här punkten (om än knappt!)

2) Inte öka mitt konsumerande

Tittar jag i min bokföring så får jag mina kostnader 2018 till 141 000 kr och 2019 till 149 500 kr. Dvs 8 500 kr mer. Räknar man in inflation på 2% och räknar väldigt snällt så hade kanske 144 000 kr varit likvärdigt, då är det fortfarande 5 500 kr mer än 2019. 

Så det målet klarade jag inte.

3) Läsa en halvtimme 350 dagar.

Här är det lite svårt att se, då jag bytte jobb och telefon i mars och har inte kvar min progress från januari, februari och början av mars. Men sen dess har jag läst i praktiken varje dag (Alla dagar inte 30 minuter dock, men minst en sida eller så)

Skulle säga att det här målet också har blivit avklarat!

Totalt 2 av 3! Inte så illa tycker jag.


Nu till nya mål för 2020!

Kommer vara lite tråkig så det blir ganska samma.

1) Spara mer totalt sätt under 2020 än vad jag gjorde 2019.

Ska försöka öka själva månadsparandet, men det viktigaste är inte inte om det är extrainsättningar eller mer månadsparande utan att sparandet fortsätter öka.

2) Inte öka mitt konsumernade under 2020 med mer än inflation på 2%.

Nytt försök på samma mål! i år ska det gå bättre!

3) Gå upp när klockan ringer (ingen snooze) 335 dagar och missa inte att gå upp i tid två dagar i rad.

Jag tycker det är väldigt svårt ibland det här att gå upp på morgonen, hoppas att år 2020 blir året då jag knäcker det!

Har ni satt några sparmål eller personliga mål för 2020?
Kommentera inlägget här: