motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Blivit Private Banking kund hos Avanza!

Kategori: Allmänt

Som rubriken säger så har jag gått och blivit Private Banking kund hos Avanza. 

Då kanske vän av ordning undrar om jag verkligen har några tre miljoner? Det är ju mycket mer än senaste månadsrapporten!

Nej, det har jag inte. Men hos Avanza är det så fiffigt iallafall att man får slå ihop sitt hushållspengar till ett när man beräknar samlat sparande.

Och tar man mina pengar, min sambos pengar, mitt företags KF, och den lilla slurken av min tjänstepension som ligger hos Avanza. Då och bara då är det precis över tre miljoner kronor.
 

Så vilka fördelar innebär då Private Banking för mig jämfört med Platinum som var min tidigare nivå?

Den enda faktiska grejen som blir skillnad är lite, lite lägre courtage då jag gick från courtageklassen "Mini" till "PB Mini". Det enda semiregelbundna köpet jag gör av aktier är att jag växlar om ett månadssparande i PLUS Småbolag Sverige Index till XACT Svenska Smabolag en gång om året, just nu är det ca 15 000 kr som ska bytas. När jag räknar lite snabbt så får jag det till att jag kommer spara hela femton (15) kr i år! 

En annan potentiell fördel är att Superlånet på "tredje" nivån där räntesatsen för Platinum är 1,99%% på PB är 1,95% dvs 4 räntepunkter lägre. På mitt lån på ca 100 000 kr så handlar det om knappt en 50-lapp. Och mitt mål är alltid att ligga på den "andra" nivån av superlånet och där är räntan 0,99% på både Platinum och PB.

Så nä, några egentliga fördelar med PB jämfört med Platinum finns det inte för en fondsparare utan bolån som mig. Har man däremot bolån så kan man utnyttja Avanzas mycket förmånliga bolån med endast 0,99% ränta, det är en riktig förmån.
 
För mig blir det alltså mest en rolig grej som inte spelar någon roll mer än att det är kul att tänka att man är Private Banking kund.

Bryr ni er om er förmånsnivå hos er bank?
Kommentera inlägget här: