motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Nytt jobb - Ny lön

Kategori: Allmänt

Har inte nämnt det här på bloggen ännu, men jag bytte jobb i mars.

Rent privatekonomiskt innebär det att jag har bytt från en lön på 37500 kr (med en löneökning på ca 1200 kr som skulle komma från april) till en lön på 42 000 kr.

Däremot så hade jag en väldigt lyxig tjänstepension innan som nu är ersatt med en helt vanlig ITP1

Totalt sett kan man säga att vinsten är knappt 2000 kr på mitt jobbbyte, samt den fördelen av att mer pengar är nu och mindre är i tjänstepensionen.

Dvs jobbbytet var ett litet kliv uppåt men inget stort rent ekonomiskt, däremot var det en spännande utmaning vilket gjorde att jag tog beslutet att byta.

Nu är dock frågan hur mycket jag ska öka mitt sparande med?

Ned i fickan efter skatt får jag nog ca 3000 kr mer. Jag har dock lite högre matkostnader på det nya stället än det gamla. Lutar åt att öka sparandet med ca 1500 - 2000 kr

Det blir nog dock inte förens efter sommaren då jag dels har bättre koll och dels inte behöver all min lön. Har nämligen ingen förskottssemester så det kan bli lite knapert när jag tar ledigt i år.

Vad hade ni gjort?
Kommentera inlägget här: