motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Jag har nått MILJONEN!

Kategori: Allmänt

Misstänkte att det kunde ske i april men var inte helt säker förens jag gjorde min månadsammanställning för någon dag sen.

En miljon fyrtiosjutusen femhundraåttioen kronor är jag värd just nu!

Och ett mål som jag satte upp för lite drygt fem år sedan är uppnått!

Det känns både väldigt stort och helt tomt.
 
Jag firade med bubbel med min sambo, man är ju inte riktigt lika extrem som miljonärinnan30 (http://miljonar.blogspot.com/2009/) som firade med bubbelvatten och att ha avokado i pastasalladen :P

Vägen hit:

2014-07-17 skrev jag ett inlägg om min "startpunkt" iallafall för bloggen. (Första Avanza insättningen var i december 2013.) då var jag värd 5000 kr. Då skrev jag också en prognos där jag först räknade att jag "borde" bli miljonär vid 32.

Nu har jag istället blivit det som 27 åring :)

Vad är det som har gjort att det gått snabbare än förväntat?

Jag tror det är ett par olika punkter:

1) Börsen har gått upp ca 11% i genomsnitt per år sen jag började spara vilket givetvis har gett mig en sjuts uppåt (Avanza säger att min vinst är 235 000 kr)

2) Jag har kunnat spara mycket mer än jag trodde. Har lyckats få upp lönen endel (31 000 kr när jag var nyexad, 42 000 kr nu knappt tre år senare) Detta har gjort att jag lyckats spara mycket mer per månad än vad jag trodde (12000 kr vs ca 7500 i sparande som jag tänkte)

3) Lite extra bonusar. Det visade sig att mamma och pappa hade ett sparande åt mig hos SEB på 85 000 kr som jag inte viste om, när jag tog examen så betalade mamma och pappa av 100 000 på mitt studielån.

4) Eget bolag, har vid sidan av mitt jobb startat ett bolag som driver en tjänst med två kompisar, detta har resulterat i knappt 150 00 kr efter skatt (varav 50 000 kr investerats i ett nytt eget AB, så egentligen knappt 100 000 kr)


Nu ska det bli spännande och se om jag kan nå två miljoner kronor direkt, eller om jag först kommer dimpa ner under miljonen igen om det kommer en börsnedgång. Det hade ju inte varit så konstigt.
 
Nästa mål på tvåmiljoner vet jag inte vad som är en rimlig tidsåtgång. Det hade ju varit spännande och se om även det kan hinnas med innan jag blir 30? Även om det nog kräver att allt går rätt med både sparande och investerande

Hur firade ni eller hur ska ni fira när ni blir miljonärer?

KOMMENTARER:

  • Mårtens investeringsblogg säger:
    2019-05-12 | 12:02:41
    Bloggadress: http://mbsmiljon.blogspot.com

    Grattis - riktigt målinriktat och bra jobbat!

    Svar: Tack! :) Känns både kul och lite konstigt!
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: