motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Sparmål 2019

Kategori: Allmänt

Dags att dunka in målen för 2019, men först gå igenom de för 2018.

1) Uppnå 700 000 kr i networth

Yes! Men det var på håret med de nergångar vi hade på slutet. Min nuvarande networth är 702 584 kr.

2) Öka mitt månadsparande

Japp, även det klarade jag av. Fick en löneökning i mitten av året vilket gjorde att jag kunde öka sparandet från 10 000 kr i månaden till 12 000 kr.

Totala sparandet med extra insättningar och liknande blev 170 065 kr eller 14 172 kr i månaden vilket får anses vara väl godkänt.
 
Nya mål för 2019:

1) Fortsätta ökandet av mitt sparande.

Ligger på 12000 kr i månaden som sagt idag, tänker att jag borde kunna öka den lite mer med eventuell löeförhöjning och det luft jag ändå verkar ha i min budget. Minst 13000 kr i månaden vill jag sätta månadsparandet till, men gärna 15 000 kr
 
2) Inte öka mitt konsumerande

Hänger ju ihop med den förra punkten litegrann, för att kunna spara mer måste jag tjäna mer eller konsumera mindre.

Vill aktivt tänka över mina köp så att inte kostnaderna springer iväg utan att jag får något värde av det jag konsumerar. Med det sagt så har jag inga tankar på att leva som en asket, utan jag vill bara få värde i mina inköp.

3) Läsa en halvtimme 350 dagar.

Här är ett mål som inte har med mitt sparande att göra alls, utan mer med att jag försöker bygga upp vanan att läsa lite varje dag.

Har ni satt några personliga mål eller sparmål?
Kommentera inlägget här: