motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Ändring i de svenska delerna av fonderna

Kategori: Allmänt

Mina svenska fonder har hitils varit 
 
70% Avanza Zero
20% Spiltan Sverige Indexfond
10% Spiltan Global indexfond
 
Ändrar nu detta till
 
60% Avanza Zero
20% Spiltan Sverige Indexfond
10% Spiltan Global indexfond
10% XACT Svenska Småbolag

Har alltså bytt ut 10% av Avanza Zero till XACT Svenska Småbolag.
 
Detta är två huvudsakliga skäl.
 
1) Minska andelen Avanza Zero, eftersom indexet är smalt med bara 30 bolag så känns det bra att ha mindre i det
2) Tilta även den svenska delen mot smallcap
 
 
Jag tiltar redan idag i min globaladel mot smallcap då de generellt sätt gått bättre men haft högre risk, nu vill jag göra det samma i den svenska delen.
 
Då det inte går att månadsspara i ETF:er så kommer jag göra ett köp en gång om året (möjligt att det blir en gång per 6 månader) och annars månadspara i PLUS Småbolag Sverige Index som följer samma index men är lite dyrare
Kommentera inlägget här: