motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Uppdaterat sparandet - 12000 kr per månad

Kategori: Allmänt

Skrev ju tidigare om min nya löneökning, första gången jag ska få min nya lön är nu i juni. (Även om den gäller retroaktivt från maj, så juni blir en stor lön)

Har därför valt att bumpa upp mitt sparande från 10500 till 12000 kr.

De 1500 kr är i praktiken hela löneökningen efter skatt, men har inga andra utgifter just nu som jag känner hade behövt dessa 1500 kronorna, så då känns det skönt att kunna lägga allt i sparhögen.

Då skatten efter jobbskatteavdragen är ca 25% tjänar jag nu ca 28 000 efter skatt (37500 kr före) och sparar då 12000 kr av nettolönen, vilket ger en sparkvot på ca 43% av min nettolön (egentligen lite mer då mitt avbetalande på mitt studielån också kan anses som ett sparande)

Hur stor är er sparkvot?
Kommentera inlägget här: