motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Sparmål 2017

Kategori: Allmänt, Sparande

Har inte satt några mål hitils för 2017 då bloggandet legat lite i träda, men tänkte att det kan ju vara skoj att kolla upp hur 2016 gick och sätta några mål för resterande del av 2017
 
Mål för 2016:
 
1) Fortsätta investera 25% av min inkomst även när jag börjar jobba på riktigt

Yes, detta gjorde jag, har t.om ökat den sparade delen av min inkomst
 
2) Uppnå 400 000 kr på fondkontot

Då jag inte kollade vad jag hade exakt på fondkontot den 31:a december så kan jag inte vara helt säker, men jag har lite drygt 450 000 kr där nu, och jag har gjort insättningar på ca 20 000 kr i 2017 hitils och Avanza säger att min ökning på fondkontot har varit 18 000 kr för 2017, så med allra största sannolikhet klarade jag av det här målet
 
 
Nya mål för resterande del av 2017
 
1) Föra budget någorlunda ordentligt för resterande del av 2017

Har nu återställt på YNAB och förenklat lite för mig, så nu hoppas jag att jag kan föra budget ordentligt och redovisa här på bloggen för resten av 2017
 
2) Investera minst 10 000 kr i månaden i mina fonder
 
 
Hoppas att kunna hålla takten jag har satt upp nu resten av året, då jag nyligen höjde från 5000 kr till 10 000 kr. Inte helt säkert att det kommer går, isåfall får jag kanske minska till 7500 kr eller liknande.
 
3) Nå 500 000 kr i networth
 
Är värd ca 360 000 kr just nu, så det är ju en rejäl ökning, men jag hoppas på att jag med ordentligt sparande, lite skatteåterbäring, ökning på fonderna och lite pengar från https://snabbostad.se ska kunna nå dit.
 
 
Har ni några sparmål för 2017?
Kommentera inlägget här: