motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för 2015

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Sparande

Nytt år nya tag! Tänkte att vi kunde sumera 2015 lite kort.
 
Jag har gått från ca 200 000 kr i fonder till 320 000 kr! Dock är nästan allt bara insättningar då mina fonder i praktiken gått kräftgång, själva värdeökningen var bara ca 5000 kr vilket ju inte är så mycket att hurra för. Vilket ju inte är så konstigt då jag ju har indexfonder och de flesta index gått mellan 0-5%

Mina CSN skulder har också ökat med ca 70 000 kr

Min totala "networth" har gått från ca 130 000 kr till ca 140 000 kr. Det är ju inte så mycket pengar, men jag är ändå nöjd då börsen har gått som den gått och jag ju är student som lånar pengar, så allt som inte är minus känns rätt bra :)

Totaltsett är det jag är mest nöjd med i 2015 rent ekonomiskt att jag lyckats göra bra med insättningar på kontot, jag har inte längre massa pengar som skräpar på mina vanliga konton utan allt ligger insatt på fondkontot.

Det jag framförallt tänkte satsa på under 2016 är att bli bättre med att föra in alla mina utgifter i YNAB, har missat det lite sporadiskt vilket är dåligt för det gör det svårare att se vart mina pengar tar vägen och jag får massa i min "övrigt" post som bara är pengar som jag inte vet vart de har gått.

En annan fråga till er är om det är något ni undrar? Något ni skulle vilja att jag skrev om?
Kommentera inlägget här: