motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Sparmål 2016

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Investerande, Sparande

Vi får börja med att gå igenom 2015 års sparmål och se hur det har gått!

1)  Få in alla pengar jag inte behöver på mitt fondkonto.

Yes! Detta har jag lyckats med, jag har inte längre massa pengar som ligger och skräpar på mina vanliga bankkonton utan allt är i praktiken i mina fonder.

2)  Investera 2500 kr i månaden

Japp! Oftast mer än det då jag ju jobbat extra sen i Maj och därför haft större inkomster. När jag räknar lite snabbt på Avanza får jag det till knappt 4900 kr i månaden som jag satt in av "nya" pengar, dvs inte pengar som jag tidigare haft i mina vanliga konton, utan pengar som kommit från extrajobb, sommarjobb, presenter, skatteåterbäring och liknande. Det kan vara lite felräknat då klockan börjar bli mycket och jag är trött, men det är mer än 2500 kr i månaden iaf

3) Uppnå 333 333 kr på fondkontot (eller 1/3 av en miljon ;)).

Nej, tyvärr gick inte det riktigt :( saknar ca 14 000 kr för det målet. Hade behövt en börs som gått lite bättre!

Nya mål för 2016:

1) Fortsätta investera 25% av min inkomst även när jag börjar jobba på riktigt

Jag ska ju om allt går vägen bli färdigutbildad till sommaren och sen börja faktiskt tjäna pengar. Jag har ju som ett krav att jag ska spara 20% av min inkomst och investera den, men ett mål för 2016 är att försöka att fortsätta hålla kvoten uppe på iallafall 25%

2) Uppnå 400 000 kr på fondkontot

Då jag inte har några mer pengar att skjuta in så skulle de här 80 000 kr alla behöva komma från nya ställen och värdeökning på fonderna. Ett mål som jag tror kan bli väldigt svårt men inte helt omöjligt!

Har ni några sparmål för 2016?

KOMMENTARER:

  • Mårtens investeringsblogg säger:
    2016-01-02 | 09:58:20
    Bloggadress: http://www.mbsmiljon.blogspot.se

    Lycka till med sparandet 2016!

    Svar: Tack!
    motenmiljon.blogg.se

  • Anonym säger:
    2016-01-10 | 16:04:15
    Bloggadress: http://www.rikedom.blogg.se

    Lycka till med dina mål under 2016! Ska bli kul att följa dig även detta år :)

    /www.rikedom.blogg.se

    Svar: Tack!
    Börjar skrajigt med den lilla nedgången vi har just nu, men året är ju väldigt ungt ;)
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: