motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för 2014

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Investerande, Sparande

Då är året slutligen över, jag hoppas att ni alla har haft en riktig god jul och ett riktigt trevligt nyårsfirande :)
 
Jag tänke göra en statusuppdatering för hela 2014. Jag tänker dock inte räkna från 1 januari 2014 utan istället från när jag startade den här bloggen, och utifrån mina första siffror
 
Jag hade då 40 160 kr i mina fonder och ca 70 000 kr på mina vanliga konton.
 
Jag hade också 106 297 kr i skulder hos CSN.
 
Ett litet tag där efter "fick" jag också 85 000 kr som Mamma och Pappa tidigare sparat åt mig i en dyr SEB fond.
 
Idag har jag 201 853 kr i fonder, eller ca 160 000 kr mer än när jag började. 187 500 kr av de är insättningar och 14 353 kr är värdeökningen.
 
På ett sätt känns det lite jobbigt att jag inte bara satt in alla pengarna direkt istället för att sätta in endel varje månad tills alla mina sparade pengar är slut. Mina fonder har nämligen haft en ökning på 20,73%. Hade alla pengar åkt in direkt när jag fått dem hade alltså mitt nuvarande värde snarare varit 240 000 kr. Men jag hade inte kommit in i vanan av att investera varje månad, något jag tror kommer gynna mig i längden.
 
På mina konton just nu har jag ca 55 000 kr och en emegency fund på 10 000 kr. Målet är att aggresivt investera tills jag har min emegency fund och ca 15 000 kr på kontona och därefter bara investera 20% av mina inkomster (dvs ca 2000 kr i månaden)
 
Sen har ju givetvis även min studieskuld ökat, och idag ligger den på ca 138 000 kr

Jag testade också på en snålmånad i Oktober, vilket jag definitivt tänker göra igen då det kändes som en nyttig exercis. Annars har jag börjat använda YNAB som har hjälpt mig att få ner mina utkomster genom att faktiskt tänka på vad jag handlar.

Totalt sett har jag haft 39 033 kr i utgifter under 2014 enligt YNAB om man delar det med fem för de månader jag har användt det så får man det till 7806 kr i månaden, vilket är lite högre än min budget på 7697 kr i månaden så jag är ändå ganska nöjd :D 

Om studiemedeln ligger kvar på 45 120 kr per temin eller 90 240 per år så innebär det att jag kan fortsätta att investera 2000 kr i månaden eftersom min månadsinkomst blir 90 240/ 9 = 100 26 kr. Vilket efter mina utgifter skulle ge 2220 kr i månaden att investera. (Och det utan att studielånen höjs med 1000 kr i månaden)

Hur har ert ekonomiska år varit? Något annat ni undrar?

God Fortsättning!
Kommentera inlägget här: