motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Startpunkt

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Investerande, Sparande

Tänkte att det kunde vara intressant att sammanställa en startpunkt, hur det står till just nu helt enkelt.

Tillgångar:
+ Fonder - 40160 kr
+ Vanligt konto - ungefär 70 000 kr spritt på två konton
 
Skulder:
- CSN - 106297 kr
 
Totalt:
+ ca 5000 kr
 
Det är lite kul att se att min "net worth" faktiskt är positiv. Bara 995 tusen till miljonen! ;) Jag trodde den var det men var inte helt säker förrens jag tog reda på hur mycket skuld jag faktiskt har. Mindre roligt är väl att den antagligen kommer minska varje månad eftersom mitt studielån ökar varje månad (förutom nu över sommaren när sommarjobbslönerna snart kommer in :D)


Sparande och Investerande:
+ 2000 kr i månaden som investeras enligt min tidigare beskrivna strategi (Billiga indexfonder). Detta motsvarar 20% av min lön (studiemedlet är ca 10 000kr i månaden under de månader man studerar) 
+ 5000 kr i månaden året ut. (Jag fick 40 000 kr av Mamma och Pappa i slutet av förra året som de tidigare haft investerade åt mig. Så planen är att investera dem samt 20 000kr av mina egna pengar under ett år med 5000 kr i månaden)
 
Slutsatser:
Om man gör en liten snabb räkning och antar att jag inte får in några mer pengar än studiemedlen i år så ser det ju ut som att jag när året är slut kommer ha 70 000 kr - (5000 kr * 6) = 40 000 kr på mina vanliga konton. Detta är ju alldeles för mycket.
 
Dock är det så att jag antagligen (förhoppningsvis?) kommer åka på ett stort scoutläger i Japan nästa sommar och detta kostar 30 000 kr så om vi tar bort 30 000 kr till så har jag 40 000 kr - 30 000 kr = 10 000 kr vid årsskifftet, vilket känns mycket rimligare. Dock så sommarjobbar jag ju faktiskt och kommer därför antagligen ändå ha betydligt mer än 10 000 kr vid årskiftet.
 
Därför finns det förhoppningsvis en möjlighet att även nästa år investera lite mer än 2000 kr i månaden. Kanske 2000 kr + 2000 kr? Jag får helt enkelt se vid årsskiftet hur mycket pengar jag faktiskt har på mina sparkonton och då göra upp en plan för år 2015:s sparande. Minst 2000 kr i månaden blir det iallafall nästa år också. Men förhoppningsvis så kan det bli lite mer
Kommentera inlägget här: