motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Spartips: Gå ut ur kyrkan

Kategori: Sparande

Hann med att skriva ett litet bonusinlägg innan jag åker iväg.
 
Tänkte bara tipsa om en grej som inte så många känner till eller orkar göra för att "det är jobbigt".
Nämligen att gå ur Svenska Kyrkan.
 
Om du är troende eller av annan anledning känner att du vill stödja svenska kyrkan så ska du ju givetvis vara kvar. Men om du bara är kvar för att du inte orkar ta tag i det så är det kanske dags att gå ur.
 
Vi antar att du som jag bor i lund, att du tjänar 30 000 kr före skatt varje månad och att du inte har några andra inkomster. Isåfall så sparar du lite över 3500 kr per år genom att gå ut ur svenska kyrkan. Visst det är inga jättesummor men det är inte pyttelite heller.
 
Om du istället tjänar 49 000 kr i månaden (Medellönen för ingenjörer som jobbar inom det privata enligt Sveriges Ingenjörer) så sparar du nästan 6000 kr om året!
 
Du kan själv räkna på hur mycket du skulle spara här: Räkna ut din skatt
 
Hur gör man då för att gå ut ur kyrkan?

Jo det är ganska enkelt, det handlar om att skriva ut en lapp och posta till den församling som du tillhör.
 
På den här länken: uturkyrkan.se så kan du generera en pdf som du sedan bara behöver skriva ut och skriva under. Du kan också ta reda på vilken församling du tillhör och dess postadress.
 
Sen är det bara lägga det underskriva pappret i ett kuvert och posta det till din församling så kommer dina pengar öka nästan som ett brev på posten ;)

KOMMENTARER:

  • Mårtens investeringsblogg säger:
    2014-07-25 | 22:49:26
    Bloggadress: http://mbsmiljon.blogspot.se

    Det har jag gjort sedan många år tillbaka. Bra för plånboken och bra då jag inte tror på någon "Gud".

    Svar: Håller med :) Gjorde det förra året efter att ha tänkt på det ett tag. Har du några bra spartips Mårten?
    motenmiljon.blogg.se

  • Mårtens investeringsblogg säger:
    2014-07-26 | 12:12:53
    Bloggadress: http://mbsmiljon.blogspot.se

    Spartips i form av investeringstips eller spara pengar? Det bästa tipset jag har är att lägga undan pengar FÖRST i månaden och sedan lära sig leva på det som blir över. Då säkrar man sparandet på ett bättre sätt. Sen att gå igenom om man har dyra TV-abonnemang etc som man kan klara sig utan.

  • Calle säger:
    2014-07-31 | 17:49:35

    Varför spara en massa när man kan lägga kraften på att generera kassaflöden istället? ;)

    Tror att många bloggare hade tjänat på detta. Både i livskvalité och i kapitalutveckling.

  • Kanjagblirik säger:
    2014-08-01 | 11:01:37
    Bloggadress: http://kanjagblirik.blogspot.se/

    Jag tror att en kombination av dessa är vägen man ska vandra, Se bara på dessa "Coupon savers" som lägger enormt mycket tid på att sortera kuponger osv istället för att t.ex. skaffa ett jobb till.

    Mvh

  • PengarMoneyPengar säger:
    2014-09-06 | 12:24:30
    Bloggadress: http://www.pengarmoneypengar.blogg.se

    Jag gick ur svenska kyrkan i våras, känner inget behov av att vara med där.
    Ser fram emot att inte behöva betala några tusenlappar för det :)

    Svar: Nice! :)
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: