motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Mitt Spar-och-Investerings manifest

Kategori: Ekonomiskt oberoende, Investerande, Sparande

Jag har ju i tidigare inlägg pratat lite allmänt om sparande och investerande, jag tänkte nu beskriva hur jag själv gör, mitt manifest helt enkelt.
 
Spar-och-Investerings manifest version 2014
 
Mål:
1) Bli ekonomiskt oberoende. (Vilket för mig innebär att ha 5-10 miljoner i aktier och fonder, lite beroende på hur bra pension jag har uppnått.)
2) Ha en handpenning till ett hus eller en lägenhet.
3) Bli helt skuldfri (Detta ska bara påbörjas när mål 1 är uppnått och beroende på hur det känns är det kanske inte så viktigt att sträva efter om jag har lån med billig ränta)
 
Spara:
Minst 20% av min lön efter skatt samt 50% av alla kommande löneförhöjningar. Gärna mer än så men detta är minimum.
 
Spara även 50% av alla större ekonomiska vindfall (t.ex Bonusar, skatteåterbäring, arv, födelsepresenter eller julklappar)
 
Dessa ska just nu gå 100% till att bli ekonomiskt oberoende genom investerande i aktie och obligationsfonder.
 
I framtiden kommer antagligen endel av pengarna gå till att spara ihop en handpenning till ett hus eller en lägenhet. Tanken är att jag i framtiden antagligen kommer på vad för lägenhet eller hus jag vill köpa och då sparar ett par år till en handpenning för detta köp. (T.ex jag kanske vill ha en lägenhet centralt i stan eller en villa i förorten, vem vet) Men fram till dess går allting till att bli ekonomiskt oberoende.
 
Investerings filosofi:
Investera i billiga indexfonder och se till att ha mycket diversifiering. Köp fonder för att ha över lång sikt så kallad "Buy and hold" strategi. Återbalansera fonderna årligen till sina bestämda allokeringar samt återbalansera om fonderna är mer än 5% absolut (sett till totala portföljvärdet) eller 20% relativt (sett till sin bestämda allokering) "fel". 

Aktie och Obligationsfördelning
Jag har ett förhållande mellan mina aktiefonder och obligationsfonder som är 125 - min ålder i aktier. Dock alltid minst 10% i obligationsfonder.
 
Detta innebär att jag tills att jag är 35 år kommer ha 90% i aktiefonder och 10% i obligationsfonder. Därefter kommer mängden i obligationsfonder stadigt öka medans mängden i aktiefonder minskar. Detta så att när jag är ung kan jag ha en mer aggressiv fördelning med mer aktier medans att jag när jag är äldre kan ha en fördelning med mer obligationer som inte är lika volatil
 
Fondfördelning
Obligationsfonds biten av pengarna investeras en gång per år i Vanguard Total Bond Market Index Fund ETF. Under året så ligger pengarna tillsammans med aktiefonderna. Jag säljer alltså av lite av mina aktiefonder varje år för att köpa obligationsfonder om obligationsfondsbiten är mindre i procent än vad den ska vara för det året (Just nu 10%). Om obligationsbiten istället är större så säljer jag lite av den och köper aktiefonder. Jag köper/säljer också av obligationsfonden om den är "fel" mot sin allokering med 5% eller mer det vill säga just nu om den står för mindre än 5% eller mer än 15% av mitt totala innehav. Anledning till att jag inte lägger in pengar varje månad i obligationsfonden är på grund av att jag måste betala courtage. Hittar jag en bra indexobligationsfond som jag inte måste köpa som ETF kan det bli att jag månadssparar i den.
 
Aktiefondsfördelningen kan man dela in i två bitar, den svenska och den utländska.
 
Den svenska består just nu av 50% av mina aktiefondsinvesteringar men ska varje år minskas med 1% ner till 25% om 25 år. Detta eftersom det svenska indexet historiskt har haft högre avkastning än världsindex men samtidigt har varit mer volatilt. Genom att ha högre procent i Sverige tidigt kan jag förhoppningsvis få en starkare avkastning i början och genom att ha mindre senare så blir det mindre volatilitet när jag har mer pengar och vill sitta lugnare i båten.
 
De svenska fonderna är:
80% Avanza Zero (med minskning med 2% per år)
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
 
De utländska består av 40% Vanguard S&P 500 ETF, 20% Vanguard Small-CAp Value Index Fund ETF, 20% Vanguard FTSE All-World ex-US Small-cap Index ETF, 20% iShares MSCI EAFE Value ETF (eftersom Vanguard inte har någon total market value fond man kan handla på Avanza)


Från början kommer det alltså vara 50% Sverige och 50% utländska, medans det om 25 år är 25% Sverige och 75% utländska (Av de pengarna som ska vara fördelade på aktiefonder)

Eftersom de utländska fonderna handlas som ETF:er med courtage så kommer de köpas/säljas en gång om året och om de eventuellt är "fel" från sina allokeringar med mer än absolut 5% (sett mot totala portföljvärdet) eller relativt mot sin allokering med 20% (Och då endast om förflyttningen känns lönsam sett till courtage avgiften). Under själva året kommer istället de pengar som månadssparas till den utländska biten investeras i Danske Invest Global Index som sen varje år säljs av för att köpa de fyra ovan nämda fonderna. (Detta när jag gör min årliga återbalanseing av alla mina fonder till sina allokeringar).
 
Anledningen till att jag investerar de pengarna jag vill ha i de utländska fonderna i just de här fyra fonderna istället för bara i en global indexfond kan du läsa här. Dock så har jag fegat lite och investerar inte lika i alla fyra utan lägger mer tyngd på S&P 500 fonden vilket gör att jag kommer gå lite närmre S&P index. (vilket ger sämre avkastning än lika tyngd på alla fyra om utvecklingen fortsätter som tidigare, men lite trygghet ifall de andra tre i framtiden skulle prestera sämre än S&P 500 index)
 
Uppföljning och kontroll
Jag jämför mina investeringar mot världsindex och jag accepterar att de kan gå sämre över en lång period (upp till 20 år). Jag tänker inte göra förändringar i min portfölj på grund av kortsiktiga förändringar på världsmarknaden. Är min portfölj om 20 år (2028) dock värd mindre än 85% av vad samma mängd insatta pengar hade varit värda om de istället hade varit insatta i en global indexfond så säljer jag min porfölj och investerar hädanefter 100% av mina aktiefond pengar i en global indexfond.
 
Krispengar (Emergency Fund)
Jag har valt att ha 10 000kr i som krispengar. Detta kan tyckas verka lite men det är 3 månaders hyra för mitt studentrum. Jag har även tryggheten att jag inte riktigt kan bli av med jobbet eftersom jag är student (Och skulle jag inte klara av att ta tillräckligt många poäng för studiemedel så skulle jag märka det långt innan och kan då öka min mängd krispengar) Sen slutligen så har jag också mamma och pappa i närheten om något verkligen skulle krisa.
 
Har du något sparmanifest? Hur tänker du med dina pengar?


KOMMENTARER:

  • severance säger:
    2017-04-11 | 18:19:30
    Bloggadress: http://https://www.google.com

    I am usually to blogging i really appreciate your posts.
    Your content has really peaks my interest. I'm going to bookmark your website and keep checking achievable information.

Kommentera inlägget här: