motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Avanza superlånet

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Investerande

Avanza har ett lån som de kallar superlånet. Det är ett lån med vissa godkända värdepapper som säkerhet och på dessa får du låna upp till 35% av dess värde med en ränta på 1,75% eller efter ränteavdraget 0,7*1,75=1,225%
 
Den enda nackdelen jag ser är att ifall börsen störtdyker och ditt lån nu motsvarar mer än 35% av dina godkända värdepappers värde så blir räntan istället 5,75% vilket inte är särskilt trevligt. men så länge det inte sker så är lånet väldigt förmånligt. (Blir belåningsgraden ännu högre kan även tvångsförsäljning ske)
 
Vi tar ett räkneexempel:
 
Du har 100 000 kr i Avanza zero som du belånar till 35% dessa pengar investerar du sen igen i avanza zero som nu är värd 135 000kr och du har 35 000 kr i skuld.
Gör sen börsen en rejäl dykning på 50% så är ditt innehav nu värt 67 500 kr och max du kan ha belånat med superlånet är ca 25 000 kr.
Om det här händer så har du alternativen att antingen betala av 10 000 kr av lånet och på så sätt få ner det till 25 000 kr eller att investera mer i avanza zero så den åter blir värd 100 000 kr. Förhoppningsvis så har du obligationer och kan när detta händer göra en återbalansering till din satta allokering mellan obligationer och aktier. Dvs du säljer av delar av dina obligationer som nu är en större % av din portfölj än vad du vill och köper för dessa pengarna aktier vilket ju ökar värdet på ditt innehav i Avanza Zero. Och om du inte får upp värdet till de 100 000 kr så du får tillbaka superlånet så kan du ju antingen sälja av lite (vilket du nog inte vill då börsen precis dykt) eller sitta lugnt i båten 5,75*0,7=4.025% ränta är ju fortfarande mindre än börsens genomsnittliga avkastning på 8%. Dock inte med samma sköna marginal som superlånet.
Jag skulle t.ex inte låna till 4% ränta för att investera
 
Observera att detta räkneexempel är ungefär det sämsta som kan hända, dvs att börsen gör en störtdykning precis efter du har köpt för lånade pengar.
 
Egentligen känns det rätt logiskt, om du tror att du kan få en bättre avkastning över längre tid än 1,225% (vilket om du syslar med fonder/aktier/obligationer inte borde vara ett problem) så tjänar du på att ta superlånet. Du måste bara se till att det inte övergår till Avanzas vanliga värdepapperslån ifall börsen faller. Detta gör du rimligen genom att du säljer av obligationer och köper mer av dina belånade värdepapper. Eller så betalar du av på lånet tills det når superlånsgränsen.
 
Jag har ca 18 000 kr i avanza zero och försökte därför låna ca 6500 kr dvs 35% Det fick jag dock inte då jag inte uppfyllde de andra kreditkraven. Nämligen en minimi inkomst på 200 000 kr per år. Så mina superlån får nog vänta tills efter jag slutat att studera och börjat tjäna pengar.
 
Lånar ni till era investeringar?

KOMMENTARER:

  • Hence säger:
    2014-08-08 | 00:37:52

    Om man bara är bas medlem på Avanza så kostar lånet 2,4% i ränta då räntan kapitaliseras månadsvis blir den effektiva räntan 2,5%.

    Ja jag kör med belåning. Dock köper jag aktier med mer än 4% direkt avkastning i stabila bolag så de betalar min ränta och ger mig ett netto

    Svar: Mm jag vet, jag köper dock fonder så jag har premium, men borde kanske skrivit att den är högre med basmedlemskap.
    Ja hela poängen med att låna för att investera är ju att de ska slå räntan, det är ju ganska givet :)
    motenmiljon.blogg.se

  • MR säger:
    2014-08-09 | 08:53:28

    Personligen tänker jag börja utnyttja CSN-lånet till investeringar i höst. Har ett extrajobb på sidan av studierna så förhoppningsvis kommer jag kunna lägga undan 4000kr i månaden. Investeringarna kommer fördelas: 25% Avanza Zero och 75% korta räntefonder till dess att aktiepriserna gått ner något, sedan 75% aktier.

    Lästips:
    http://www.suredividend.com/8rules/?utm_expid=84064893-3.RFBTVA-aRgq4S7wl56yb8Q.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fseekingalpha.com%2Farticle%2F2326105-3-household-name-stocks-with-dividend-yields-over-3-percent-and-p-e-ratios-under-15


    Svar: Nice med investeringar! Varför räntefonder? Försöker du time:a en nergång av marknaden? :)
    motenmiljon.blogg.se

  • MR säger:
    2014-08-09 | 09:12:26

    Förstår inte varför Premium är mer fördelaktigt när man handlar med fonder jämfört med Bas, förutom att räntan skiljer sig åt markant. Kan du förklara? :)

    Svar: Nä det är den enda fördelen det finns, men det finns heller inga nackdelar så länge du inte köper aktier (Då kan bas vara bättre med det billigare courage:et)
    motenmiljon.blogg.se

  • Carl R säger:
    2014-08-09 | 19:04:53

    Känns onödigt att belåna sig för att inskaffa index när börsen är dyr.
    Blir det billigare är det ett bra alternativ.

    Svar: Tja, fast på lång sikt kommer den antagligen bli ännu dyrare. Försöker inte att "time:a" börsen.
    motenmiljon.blogg.se

  • lån-utan-uc.net säger:
    2018-01-08 | 11:46:29
    Bloggadress: http://fukami.blogg.se/

    Låter som en bra ide

    Svar: Tycker jag också
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: