motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Summering av år 2022 och tankar kring det här året

Kategori: Allmänt

Summering av 2022
Om man jämför med var jag var för ett år sen så är jag ca 190 000 kr fattigare än när vi började 2022. Det är ändå bättre än jag hade trott.

2022 var första året på tio år där jag varit singel, min konsumtionskostnad har ökat från 12 900 kr per månad under 2021 till 23 000 kr per månad under 2022.
Ca 10 000 kr mer, av dessa är ca 5000 kr fasta kostnader, 10% lär ju vara inflationsökningen och resterande är att jag gör mer sociala aktiviteter ute som kostar pengar nu (Går på dejter, käkar middagar med kompisar etc)

Enligt 4% regeln så behöver jag nu spara ihop 7 075 000 kr för att täcka min konsumtionskostnad (och återbetalningen av mina studielån) vilket skulle innebära att jag är 44% av vägen dit!

Förändringar 2023

Jag har bestämt mig för att öka min emergency fund från 120k till 150k, detta då det bättre stämmer mot mina faktiska kostnader för ett halvår. Jag kommer inte göra det direkt utan nästa gång jag får frigjort lite pengar (Antingen vid lägenhetsförsäljningen eller vid utdelning från mitt egna bolag)

Jag har fått en löneökning för 2023 på 1600 kr. Tidigare har jag sagt att hälften av framtida löneökningar efter skatt ska gå till mitt sparande. Så kommer det inte bli då mina kostnader har ökat för mycket i samband med att jag blev singel. Kommer därför inte göra någon förändring av mitt sparande.
Kommentera inlägget här: