motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Årets löneökning och ökat sparande.

Kategori: Allmänt

Har precis haft utvecklingssamtal samt lönesamtal med min chef, har tidigare förklarat att jag inte är nöjd med min lön, men att jag trivs väldigt bra i övrigt.

Min chef höll med om mina argument om varför jag borde få högre lön till stor del och jag fick därför en rätt rejäl löneförhöjning, från 44 00 kr till 48 000 kr eller lite drygt 9%
 
Min chef ser det som att ens prestation kan hamna i 4 kategorier. "under förväntan", "förväntad" "över förväntan" samt "över över förväntad".
I år för mig så hade "förväntad" legat på 3% löneökning nästa på 4,5% och sista kategorin 6%. Detta var givetvis individuellt då antalet % blir olika dyrt för företaget beroende på hur mycket lön man har. Jag hamnade i kategorien "över över förväntan" (Vilket ju jag tycker tyder på att jag borde få stiga i rang)

Resterande 3% eller 1300 kr kom som en "justering" just eftersom jag har uttryckt att jag tycker att jag borde få bättre lön då jag presterar bra och även tryckt på lönestatistiken.

Jag jobbar på ett litet bolag som utvecklare, och det finns inte direkt några "steg" uppåt, så jag misstänker att om jag ska bli kvar här så kommer jag själv få trycka på lönejusteringar då och då, något man på större företag ofta kan få när man t.ex går från "Developer" till "Senior Developer" och andra interna grader som brukar finnas.

Löneökningen på 4000 kr blir ca 2000 kr efter skatt då nästan hela ökningen går upp på statlig skatt (från 44 800 kr och uppåt i år har jag förstått)

Även det har jag haft som ett mål, att komma upp till en lön där man betalar statlig skatt, det har av någon anledning känts som att "då har man en bra/hög lön" får se om det känns så om ett tag igen, det är lätt att bli fartblind när man jämför sig med andra.

Nåväl, av de 2000 kr som det blir efter skatt har jag valt att göra som planerat, nämligen att avsätta minst 50% den här gången alltså 1000 kr till sparandet. Ökar därför månadssparandet på Avanza från 15 000 kr till 16 000 kr. Just nu hade jag nog kunnat avsätta allt då det blir billigt i dessa coronatider, men 50% känns lagom så kan jag alltid stoppa in extra i slutet på månaden om möjligheten finns.

En annan grej som nu blivit intressant, men som jag just nu lutar emot att inte göra är att löneväxla. Anledningarna till de är flera:
1) Jag är ganska nära gränsen där det är värt det, jag vill t.ex inte att jag ska hamna under den gränsen nästa år i början på året innan nästa lönerevision
2) Jag vet inte om jag litar på vad som ska ske med tjänstepensionen om knappt 40 år, så mycket kan ske.
3) Jag och min sambo har köpt en nyproducerad lägenhet, och när vi flyttar in i den och börjar amortera så kommer vi behöva ett bättre kassaflöde, och det hade varit tråkigt att behöva sänka Avanzasparandet för mycket

Jag har dock inte bestämt mig, eventuellt kommer det ett inlägg om att jag börjar löneväxla någon gång inom kort på bloggen, men troligen inte.

Hur gick löneförhandlingen för er i år?
Löneväxlar ni?


Kommentera inlägget här: