motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Minskar belåningsgraden per fond

Kategori: Allmänt

Hej!

Har ju tidigare beskrivit hur jag belånar mitt innehav i Avanza Zero till 20% och återinvesterar det så jag blir 16.66% belånad.

Eftersom jag i dagarna ändrat mig till att också köpa Avanza Global och belåna den så har jag kollat över min belåningstrategi.
 
Jag har då kommit fram till att jag vill klara en 60% nedågång utan att mitt superlån blir ett vanligt lån, då jag om börsen går i botten vill kunna köpa fler fondandelar, inte behöva betala av på ett lån för fondandelar jag har köpt "högt" för att det ska minska ner till superlånet igen (och inte heller vill jag sitta med det där dyra lånet)
 
Minskar därför min belåning av både Avanza Zero och Avanza Global till 15% eller 13% återinvesterat. Detta gör att jag klarar en minskning med 60% av värdet och att min belåning då ändå ligger på 32,6%.
 
Skulle börsen sjunka ännu mer så får jag investera mer eller betala av på lånet (eller i absolut värsta fall ha det dyrare lånet ett tag) en sådan nergång går också troligen på ett tag, så kommer även kunna ombalansera mina fonder/räntor vilket troligen minskar nedgången lite också
 
Men 60% motsvarar ungefär max både under IT bubblan i Sverige och den globalakrisen 2008 (lite mer föll Sverige under IT bubblan och lite mindre föll S&P 500 under den globala finanskrisen 2008)
 
Den totala belåningen ökar dock fortfarande eftersom jag nu belånar både Avanza Zero och Avanza Global. Så "hastigheten" i portföljen borde bli snabbare än innan jag bytte in Avanza Global

Kommer inte minska mitt lån nu direkt då det är ganska litet i förhållande till vad jag sparar, utan kommer bara sluta ta nya lån tills jag har nått min nya, lägre, belåningsgrad
Kommentera inlägget här: