motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Uppnått platinanivå på Avanza!

Kategori: Allmänt

Har precis sett att jag har uppnått förmånsnivån "platina" hos Avanza vilket innebär 1 miljon kronor hos dem.

Den uppmärksamma läsaren kanske kan se att jag i slutet på mars bara hade  604 380kr i fonder + 60 216 i ett sparkonto ~= 665 000 kr hos Avanza och undrar kanske därför hur det här har gått till?

Har jag gjort världens superklipp? Ärvt en massa pengar? 
 
Nej!

Däremot har min sambo flyttat delar av sitt sparande till Avanza och vi har bildat ett hushåll, då bidrar man nämligen båda två till vilken förmånsnivå man hamnar på. Så mina pengar hos Avanza är tyvärr inte uppe i en miljon än, däremot vårt hushåll :)

Så vad innebär då platnianivån för mig rent konkret?

Egentligen inte särskilt mycket, det enda som skiljer sig för mig då jag handlar med fonder och inte med aktier är att superlånet går från 1.96% ränta till 1.75%
 
Räknar vi lite på det kan vi se:
 
(1.96 - 1.75)% * 32 521 (mitt nuvarande superlån) * 0.7 (ränteavdrag) ~=48 kr.

Med nuvarande lån blir det alltså ungefär en kebabrulle extra om året jag tjänar på det här förmånsbytet, mest en rolig grej alltså att ha uppnått den högsta nivån hos Avanza :)

Men som man säger, många bäckar små!
Kommentera inlägget här: