motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Budgetförändringar

Kategori: Allmänt

Jag har varit dålig med min budget de senaste måndaerna, något jag tänkte försöka ändra på nu.
 
Hade endel trassel med YNAB då jag inte budgeterat ngt alls de senaste månaderna, resetade därför allt med en "fresh start"
 
De stora skillnderna mot tidigare är att jag tagit bort kategorierna Jobblunch och Hyra.
 
Hyra har istället blivit ersatt med Gemensamt konto rent tekniskt sett så är det ju fortfarande mina pengar när de är på mitt och min sambos gemensamma konto, men det är enklare rent bokföringstekniskt att se det som en kostnad när jag för över pengar dit och sen inte behöva tänka mer på det (även om jag nu inte kan se exakt vad som varit hyra jämfört med mat etc utan får approximera lite där, men det får det vara värt för mindre jobb)
 
Jobblunch är borttaget då jag istället tänker räkna min inkomst som det jag får ut på konto. (vilket är med lunchen bortdragen redan) Detta är ju lite missvisande då det kommer se ut som att jag inte spenderar så mycket på mat men istället har en lägre lön än vad som egentligen är fallet, men återigen så känns den minskade kontrollen värt det då det blir betydligt enklare.
 
Mat har jag sänkt till 500 kr då nästan allt jag äter är antingen på jobbet, uteätande eller betalt med vårt gemensamma konto. Detta är lite ett experiment och se vad jag egentligen behöver ha här.
 
Fack och A-kassa är nu en kostnad på 215 kr i månaden då kostnaden höjts för mig eftersom det nu är förra året jag blev utexad
 
Uteätande har jag höjt till 600 kr då jag alltid äter mycket mer ute än vad jag hade tänkt och det känns bättre att budgetera lite mer realistiskt
 
Elcykel är en ny och tillfällig kategori då jag har börjat gå och fundera kring att köpa en elcykel då jag har ca 4km till jobbet i endast uppförsbacke och är lite lat, och så gillar jag tekniska prylar..
 
 
Kommentera inlägget här: