motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för September 2016 - Budget

Kategori: Allmänt, Sparande

Jag vet att det inte har blivit några månadsuppdateringar på ett tag nu, och det är ju lite dåligt, men så är det ibland!
 
Här kommer iaf statusrapporten för september månad.
 


Monthly Bills:
Inget spännande här, har betalat min hyra och min mobilräkning


Återkommande utgifter:
Här är det väl två saker som sticker ut
 
Det första är hushållsutgifter för 863 kr. Det beror på att jag och min blivande sambo fick betala en engångskostnad på 1490 kr för att få en varmluftsugn istället för en vanlig till den lägenhet vi ska flytta till. Dvs det blev för mig en extra kostnad på 745 kr.
 
Sen är det Onlineköp på 1004 kr. Här är det ett headset + en bättre musmatta att ha till jobbet som har kostat lite, även köpt mig en liten massageboll :)


Everyday Expenses:
Mat ligger på 471 kr vilket är väldigt väldigt billigt, och egentligen bara beror på att jag varit dålig och ätit mycket ute.
 
Sen kommerr en ny kategori, "Jobblunch" Då jag antagligen kommer äta 90% av mina jobbluncher på jobbets resturan är det lika bra att räkna med det i budgenten istället för att försöka luras. Har därför budgeterat 1400 kr för lunch varje månad. (Jag började dock med det här i september, därför ligger endel september luncher på "uteätande"

Nästa riktigt stora är just "uteätande" som trillar in på 3087 kr! Här är 1500 kr ett besök på finresturangen Vollmers i malmö (riktigt gott!) sen är det luncher på jobbet och lite annat.

 
Festande har också gått lite över vad det borde göra, beror dels på att studentkortet skulle betalas i september, och en ganska blöt utekväll på ett ställe som inte hade studentpriser.
 
"Övrigt" är endel böcker, mitt bokföringsprogram som jag har köpt när jag slutat vara student, korridorsavgit, och ca 1300 kr är saker jag bara har missat tyvärr.
 
Sparmål:
Har nu börjat investera minst 5000 kr i månaden på mina fonder. Sparar också 2500 kr för möbler till min och min flickväns lägenhet. Sen har jag också börjat fylla på Emergency Funden, nu när jag jobbar känns det som att den borde ligga på ca 6 månaders kostnader, eller ca 60 000 kr.
 
 

KOMMENTARER:

  • J säger:
    2017-01-20 | 23:12:06

    Hej.
    Snyggt layout på din budget, vad använder du för program?

    Svar: YNAB (Den gamla, icke-online baserade versionen)
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: