motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Uppdaterat Pensionen

Kategori: Allmänt

Tog ju nyligen tag i den utländska delen av mitt sparande då man inte längre kan spara i ETF:er och passade då också på och ändra mitt pensionsparande också.

Tjänstepensionen:
 
Från LF Europa Indexnära 20%, LF Global Indexnära 20%, LF Sverige Indexnära 20%, LF Tillväxtmarknad Indexnära 10% samt LF USA Indexnära 30%.
 
Till 60% LF Global Indexnära, 30% LF Sverige Indexnära och 10% LF Tillväxtmarknad Indexnära.
 
Anledningen till bytet är främst att jag hellre förenklar och bara har en globalfond än globalfond + europafond + usafond. Har 10% tillväxtmarknad då det motsvarar hur världsmarknaden ser ut, globalfonden investerar nämligen bara i "developed markets"
 
Har nu ungefär samma vikter som i mitt vanliga sparande.

Är ju givetvis inte exakt samma då jag inte har tillgång till samma fonder, t.ex finns inte spiltans fonder vilket är varför den svenska delen här är lite mindre än den är i mitt vanliga sparande, finns ingen smallcap global ndexfond så det är bara en ren globalfond. LF Sverige Indexnära istället för Avanza Zero. 
 
Jämfört med mitt vanliga sparande kan man säga att det är en liten uppvikt mot tillväxtmarknad och en liten nervikt mot Sverige samt ingen viktning mot smallcap. Lite mer tillväxt borde ge lite samma effekt som min vanliga viktning mot smallcap som jag inte kan göra här, och Sverigefonderna här är som sagt inte samma och lite sämre tycker jag vilket är varför jag är mer mot global.

Men det är ganska likt iaf och jag är nöjd.
 
Premiepensionen:
 
Från 80/20 LF Global/AP7 fonden till 100% AP7 fonden.
 
Anledningen till det är att de trackar samma index (AP7 till 96% resten är av någon anledning aktivt förvaltat) och AP7 är billigare och använder en hävstång vilket ger ytterliggare positiv effekt för mig som långsiktigt tror på en uppgång på ca 7% per år
 
Har ni olika taktiker på er pension och ert vanliga sparande eller kör ni likadant?
Kommentera inlägget här: