motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Belåning med Avanza Superlånet

Kategori: Allmänt, Investerande

Har tidigare gått i tankarna kring att använda superlånet för att få lite hävstång på mina investeringar men blivit stoppad av att jag inte tjänade tillräckligt då jag var student. Nu har jag inte det problemet och blev beviljad kredit för någon vecka sedan.
 
Det jag har valt att göra är att belåna mina Avanza Zero innehav till 20% och återinvestera de i Avanza så jag blir 16.66% belånad i Avanza Zero.
 
Detta kommer ge mig en belåningsgrad på ca 6.5% av mina investeringar, dvs det är inte någon superbelåning som det gäller direkt, och den kommer också antagligen bli mindre i % för varje år då andelen pengar jag har i Sverige vs utlandet minskar varje år vilket ju också då minskar min belåningsgrad.
 
I dagsläget så har jag 131 430 kr i Avanza Zero och har därför belånat mig med 20% av det eller 26 000 kr.
 
Anledningen till att jag valt att belåna just 20% och sedan återinvestera dem är att jag vill klara en 50%:ig nedgång utan att det ska hända något. Om min belåning i Avanza Zero går över 35% omvandlas nämligen hela lånet till Avanzas vanliga lån som inte alls är lika förmånligt och då får jag en ränta som jag inte alls är intresserad av att låna för att investera med. (1.96% vs 5.85% med förmånsnivå guld hos Avanza)
 
Med ett mål på 16.66% belåning så kan Avanza Zero rasa med 50% i värde och min belåning hamnar då precis under 35% strecket.
 
Egentligen känns det ju ganska rimligt att belåna sig till under 2% (egentligen 0.7 * 2% pga ränteavdraget (fast lite mer pga den extra beskattningen i ISK:t det blir) då jag förväntar mig en genomsnittlig avkastning på ca 6-8% per år. Men samtidigt så finns det ju en risk i det hela, då nersidan kan bli stor.
 
Därför har jag satt upp lite olika regler för mig själv:
 
Går räntan upp till över 3% så är det dags att kliva av. 
 
Inte någon panik eller så men då vill jag börja bli av med mitt lån, kanske genom att sälja av något som gått med vinst eller helt enkelt genom att börja betala av lånet.
 
En annan regel är ombalanseringar. Årligen ombalansera och låna mer ifall Avanza Zero ökat så att min belåning är under 16.6% och månadsvis kolla om den är över 30% och isåfall börja betala ner den tillbaka till åtminstone 20% (Här också kanske delvis genom att sälja av något annat som gått bra eller skjuta in pengar till att betala av skulden)
 
Belånar ni era besparingar för att investera?
Kommentera inlägget här: