motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för Februari - Budget

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Sparande

Nu är också februari slut, förändingar väntar!
 
 
Innan vi går igenom själva budgeten måste jag bara klargöra lite saker varför den ser helt galen ut.
Det är nämligen så att jag med februaris insättning till mina fonder tillslut fick slut på "extra pengar". Dvs från och med nu kommer jag att leva på förra månadens inkomster, och inte ha massa pengar som inte gör någon nytta på mina konton.
 
Alltså, från och med nu kommer jag försöka leva på 7500 kr i månaden (viss del kommer dock inte spenderas alla månader, utan bara när det behövs, nämligen det i kategorierna "Återkommande utgifter") och investera 2500 kr.
 
Jag har också lagt till en till budgetkategori som jag kallar "Buffert" den är tänkt att alltid ha typ 3000 kr i sig så att jag om någon månad blir lite dyrare inte måste investera mindre, eller sälja fonder, eller ta ur min Emergency Fund eller ännu värre slå i botten på mina konton och få massa extra avgifter.
 
Det ligger just nu 1566 kr i min buffert, men det kan ni inte se för de är inlagda från mars budget. Planen är att fylla på bufferten när jag går + vissa månader samt om jag kommer över lite extra pengar, och sen när den nått 3000 kr försöka hålla den där genom att fylla på efter billigare månader och ta ifrån dyrare.
 
Och nu, anledningen till att min budget inte ser ut som den brukar är ju då just för att jag inte riktigt hade 27500 kr att invstera denna månaden, så jag fick skrapa in på i praktiken allting så att det hela skulle gå runt.
 
Så! Budgetgenomgång!
 
Monthly Bills:
Ser ut precis som vanlig.

Återkommande utgifter:
Fyllt på busskortet och köpt en påtok för dyr tjocktröja :P annars inga utgifter här alls.
 
Everyday expenses: 
Har typ inte handlat mat för ngt alls, vilket är asnajs! :D Läskdrickandet hölls också på en relativt rimmlig nivå med 130kr av de 200 kr jag allokerat.
 
Däremot så uteätandet på 541kr dvs mer än dubbla en total katastrof, måste bli bättre på det där, är framförallt fyllekäk jag går bet på.
 
Hade en korridorsavgift på 150 kr som hamnade under hushållsutgifter vilket är varför den gick över budget. Festandet var väldigt billigt denna månaden, framförallt pga endel hemmafester och få nationsbesök
Onlineköpen höll sig på standardnivån, blev en bok och ett spel denna månaden.
 
Övrig underhållning var en drinkkurs på grand vilket var najs :) 
Sen var allt som hammnade på "Övrigt" bara en mellanskillnad mellan YNAB och min bank, dvs några grejer jag missat att kategorisera.
 
Totalt hade jag utgifter på 6362 kr i Februari månad. Så det var trots allt en billig månad om man jämför med 8983 kr i Januari.
Kommentera inlägget här: