motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för Juni - Tillgångar och skulder

Kategori: Allmänt

Tillgångar:
+ Fonder - 289 487 kr
+ Emergency Fund 10 000 kr
+ Vanligt konto - 13 707 kr spritt på två konton


Skulder:
- CSN - 174 957 kr

Totalt:
+ ca 138 237 kr

 Föränding sen föregående månad:
- ca 9121 kr

 

Har gått back ca 9000 kr i Juni. Detta pga att börsen har gått ner ca 5,5%.

Avanza säger att mina fonder backat med 15 812 kr vilket kanske kan stämma.
Anledningen att mina fonder bara sjunkit med ca 9000 kr i faktiska pengar är för att jag satt in hälften av min skatteåterbetalning också. Har i juni totalt tryckt in 6400 kr in på Avanza.

Någon av er som varit grymma och lyckats gå med vinst i juni?

KOMMENTARER:

  • Investerarens säger:
    2015-07-02 | 07:02:59
    Bloggadress: http://investerarens.se

    Det är bara fortsätta kriga på! Vi är nog många som fick oss en liten smocka på den suriga grekbörsen men samtidigt så blir ju aktier billigare nu! :)

    Svar: Visst är det så! Det är ju alltid lite surt när man förlorar pengar. Men detta är nog en fis i vinden mot när det är kris på riktigt.
    motenmiljon.blogg.se

  • Anonym säger:
    2015-07-05 | 12:37:03
    Bloggadress: http://www.rikedom.blogg.se

    Mina aktier gick också ner men jag grips inte av panik. Måste påpeka att vi inte förlorar några pengar förrens vi säljer! ;) Lycka till i juli! /Rikedom

    Svar: Det är faktiskt helt korrekt!Bra sätt att se på det
    motenmiljon.blogg.se

  • Anonym säger:
    2015-07-09 | 22:05:07

    Tack för en bra blogg!
    Dock så måste jag fråga hur kommer det sig att du inte tillämpar Paul merrimans ETF portfölj?

    Läste i ditt manifest gällande de ETF du valt, tillämpar du efter Trev H på booglehead? tänkte då du valt 4 olika du är inte rädd att du inte är tillräckligt diversifierad?

    Super kul att se en student lyckas så väl att spara pengar!

    Svar: Tack! :)
    Det stämmer precis att jag tillämpar efter Trev H, det har ju de senaste 40 åren gett samma som Paul merrimans ETF portfölj.

    Så jag är nog inte egentligen mindre diversifierad än vad jag hade varit om jag kört rent på Paul merrimans.

    Dock så kör jag just nu 10% Elon musk aktier. och sen 45% svenska och 45% enligt Trevor. (Och även där fegar jag och kör större tyngd på S&P 500 fonden vilket gör att jag är lite närmre det indexet)

    Har du några fler frågor så bara skriv! :)
    motenmiljon.blogg.se

  • Anonym säger:
    2015-07-11 | 15:24:37

    Ah ok, tack för svaret!

    Du tänker inte diversifera yttligare med REITs?

    Men gällande att du endast köper 1g/år, nu när courtaget är så lågt hos både Avanza och Nordnet.

    Svar: Nä, tycker att jag är tillräckligt diversiferad. Trevh verkar ju följa samma mönster som hela Paul merrimans, så tror inte det hjälper med de fonderna där. Sen har jag även Sverige också som en ytterlige diversifiering.
    Ja, Avanza har ändrat kostnaderna för att köpa på Amerikanska marknaden så jag ska se över om jag kanske borde köpa där en gång i kvartalet eller liknande.

    Men tror egentligen inte det blir någon stor skillnad, det är ju bara i genomsnitt ett halvårsfördröjning jämfört med om jag köpt där direkt när pengarna går in
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: