motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Sparmål 2015

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Investerande, Sparande

Blev lite inspirerad när jag såg andra personer som varit duktiga och fixat sparmål/investeringsmål för 2015 så tänkte att jag får väl också göra det!
 
 
1)  Få in alla pengar jag inte behöver på mitt fondkonto. Just nu har jag ca 55 000 kr på mina vanliga konton + 10 000kr i en Emergency Fund. Tänker att iaf 50 000 kr av dem skulle jag kunna föra in på mitt fondkonto och sen bara leva på det jag får varje månad. (och då fortfarande ha ca 5000 kr om någon månad blir lite dyrare)
 
 
2)  Investera 2500 kr i månaden. Jag ska ju investera minst 20% av min "lön" dvs mitt studiemedel vilket är 2000 kr. Men under 2015 vill jag att det ska bli 2500 kr istället. Detta kräver att jag faktiskt följer min budget, iaf när punkt 1 är klar och jag inte har några andra pengar att "ta av"
 
3) Uppnå 333 333 kr på fondkontot (eller 1/3 av en miljon ;)).
Just nu har jag ca 200 000 kr så det är en ökning på 133 333. ca 50 000 kr av dem ska komma från de pengar jag har på mina vanliga konton. Sen ska jag ju sätta in 2500+300 (mamma och pappas insättning) i månaden så det blir ju 33 600 kr. Då återstår det 49 733 kr. Dessa 50 000 kr får komma ifrån födelsedagspengar, julklappar, skatteåterbäring, förhoppningsvis ett sommarjobb och värdeökning.
 
Det här sista målet är det enda målet som inte beror endast på mig, hur börsen går kan jag ju inte påverka, går den neråt så målet på 333 333 kr nästan omöjligt. Går den uppåt 20% i år igen så borde det inte vara så svårt. Det viktigaste för mig är att se till att jag fortsätter investera månad ut och månad in, inte hur det egentligen går det här året.
 
Vad har ni för sparmål för i år? 

KOMMENTARER:

  • Rikedom säger:
    2015-01-06 | 15:26:01
    Bloggadress: http://www.rikedom.blogg.se

    Bra att du har sparmål! Ser fram emot att följa dig under år 2015.
    Mina mål är att investera och amortera minst 45 % av nettolönen. Jag ska kämpa! ;)

    Svar: Tack! Ska följa dig också :)
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: