motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för Mars - Budget

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Sparande

Urk vilken dyr månad!
 
Det här är alltså första gången då jag faktiskt varit "tvungen" att följa YNABs budgetsystem och inte haft extra pengar när jag gått över.
 
Tänker att vi får gå igeonom den steg för steg :)
 
Monthly Bills:
Ser ut precis som vanlig.
 
Återkommande utgifter:
 
Började nya kurser nu i slutet på mars vilket ju leder till ny kurslitteratur och nya utgfiter i skolböckerkategorin. 600kr är dock inte så farligt, hade kunnat vara betydligt värre.
 
Har även fått inhandla lite presenter då både min bror och min pappa fyllt år i mars.

Var tvungen att fylla på mitt busskort 2 gånger á 200kr nu i mars, har varit lite i malmö på arbetsintervju bland annat :)
 
Sen klippte jag mig ockås, vilket var väldigt välbehövligt!
 
Everyday expenses: 
 
Här ser det lite annorlunda ut, framförallt är det inte lika mycket i de olika budgetkategorierna som det brukar vara. Vissa har mer, vissa har mindre. Följer YNABs budgetråd "Roll with the punches" och har alltså tagit från vissa kategorier när jag gått över i andra.
 
Det som har hänt är egentligen att jag har haft tentaperiod, vilket har lett till att jag har försökt muta mig själv med massor av läsk (och lite kakor som också hamnat i den kategorin) och uteätande mot att jag verkligen sitter och pluggar. (Detta är en teknik som fungerar sisådär :P) Å andra sidan har det däreför inte blivit särskilt mycket festande (förutom efter sista tentan ;) ) vilket gör att jag har kunnat ta endel pengar därifrån.
 
Mat kan man se hamnade bara på 768 kr. Det är framförallt för att jag har spenderat påtok för mycket pengar på uteätande.
Läsk (och kakor denna månaden) hamnade på 377 kr betydligt mer än de normalt avsatta 200 kr.
Sen kommer månadens största skurk: Uteätande: 672 kr har jag spenderat på uteätande! på tok för mycket!
Festandet denna månaden var billigt på 300 kr och onlieköpen normala på 300 kr (lite olika böcker)
Sen kommer övrigt på 439 kr som en fet käftsmäll på slutet, är lite printerutskrifter i skolan, en scoutterminsräkning och lite diff mellan YNAB och mina konton
 
Sparmål: 
Sen är det sparmålen där jag satt in 2500 kr på mina fonder och lyckats lägga undan 1472 kr för en buffert. Det var tänkt att jag skulle lägga in 1566 kr. Så den blev sänkt lite, men inte så farligt.
 
 
Totalt sett blev utgifterna i mars 7926 kr.
Bara ca 100 kr dyrare än den var budgeterad, däremot hamnade som sagt utgifterna på andra ställen än vanligt. Med mer på läsk, övrigt och uteätande, och mindre på festande och mat bl.a
 
Jag har ju som mål att ha utgifter på 7500 kr per månad, men det är u genomsnitt, vissa månader kommer ha mer utgifter vissa mindre, men sett över typ ett år ska det bli 7500 kr.
 
Det är ju därför jag lägger pengar varje månad i "Återkommande utgifter" även om utgiften kanske inte kommer varje månad (t.ex skolböcker)
 
Däremot ska "Everyday Expenses" användas upp varje månad och inte "gå över" i nästa månad, och det var alltså här jag drog över med ca 100 kr som jag fick ta från min buffert.

Hoppas ni förstår hur jag tänker, annars är det bara att fråga!
 
 
Kommentera inlägget här: