motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Produktivitet - Hur ska man öka den?

Kategori: Allmänt

Tänkte skriva ett inlägg (och kanske t.om flera) som inte är rent ekonomiska utan handlar mer om produktivitet. Så det får ni stå ut med eller skrika på mig i kommentarerna om det är för jobbigt.

Jag har ofta massa idéer på saker som ska vill göra. Olika projekt, träning, plugg, upptåg och annat. Problemet är att det ganska ofta inte blir av, vilket ju är fruktansvärt tråkigt. Rätt så ofta känns det som att jag inte orkar ta tag i och göra grejer utan de skjuts upp till senare och massa tid försvinner i ren dötid med surf på olika sidor et cetra.
 
Jag tror jag behöver något system, eller bättre planering iaf. Samtidigt vill jag inte ha allt uppstyrt och alltid ha något jag "måste" göra. Det bästa för mig hade nog varit att veta vad som jag måste göra idag, göra det och sen vara "klar" och inte "behöva" göra något resten av dagen utan kunna göra precis vad som helst utan att känna mig som jag skippar något.
 
Det jag gör just nu som funkar helt okej är:

  • Jag skriver upp grejer i min kalender / i min note app i mobilen och sen i kalendern. Så jag vet när saker ska göras och fixas. Jag sätter även vettiga påminnelser.

  • Jag försöker sköta mitt "hårda" plugg i skolan, då det är mindre distraktioner där vilket för mig har fungerat mycket bättre

  • Jag använder "Promodoro Metoden" när jag gör längre grejer som känns tråkiga (t.ex plugg) Det innebär att man sätter en timer på 25 minuter som man gör det man ska, sen är det paus i 5 minuter och sen 25 minuter till osv. Efter 4:a 25 minuters perioder är det dock en längre paus på 15 minuter.

  • Jag använder "Seinfelds don't break the chain" metoden där det gäller att skapa långa "kedjor" av saker som man gjort varje dag. Just nu försöker jag t.ex programmera minst 25 minuter på egna projekt här hemma. När jag gjort det så sätter jag ett kryss i min kalender (eller min app i det här fallet) Det är tillfredeställande att se långa kedjor bildas :)

Det som jag inte riktigt vet hur jag ska göra är:
  • Skriva upp mina mål, jag vet inte hur långt fram och hur många mål man ska skriva upp, om de ska vara konkreta eller inte, om de ska vara "läs en bok i månaden" eller "läs 15 minter om dagen" etc. Hela det här hur man ska "komma på" bra mål och hur man ska gå mot dem tycker jag känns svårt

  • Hur man bygger upp vanor. Det här tror jag har blivit lite bättre med "Don't break the chain" Dock så kör jag bara en grej just nu. Har läst att man ska försöka skapa en vana i taget och göra den väldigt enkel (kanske t.om med enklare än programmera 25 minuter per dag) och att en vana tar ca 60 dagar att skapa. Jag har dock massa grejer jag skulle vilja få som vanor t.ex: Träning, läsning av böcker, plugg i tid, meditation, vattendrickande, hållning, skriva journal, få bukt med sömnvanorna etc) men jag vet inte hur jag ska ta tag i det här, och det känns som det kommer ta år om jag bara gör en liten sak i taget.
 
Jag har också precis köpt boken "Getting things done" som jag ska försöka läsa och som förhoppningsvis ska hjälpa mig att bli mer produktiv.
 
Hur gör ni? Har ni några tips? System? Annat jag borde tänka på? Andra frågor?
 
Kommentera inlägget här: