motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Qapital

Kategori: Allmänt, Sparande

I ett tidigare inlägg så gick jag igenom min budget. För att få reda på de flesta av mina utgifter så använde jag en hemsida som heter Qapital.se
 
Qapital är en tjänst som fungerar ungefär som Amerikanska mint.com. Du kopplar den mot ditt bankkonto (För de flesta banker tror jag man kan koppla den med ett "bara titta inlogg" dvs ett sånt inlogg som du kan titta på dina pengar med men inte göra överföringar) och sen visar Qapital helt enkelt upp på ett bra sätt vad du spenderar pengar på och hur.
 
Du kan se en bra överblick över den nuvarande månadens utgifter där du enkelt kan se hur mycket du spenderat på olika kategorier och även se utgifter över tid.
Man kan också titta på trender över sina inkomster samt utgifter över längre perioder på upp till ett år. Här kan du även gå in på underkategorier, T.ex mat och se dina medelutgifter per månad och vart du har handlat och hur mycket som varit i olika under under kategorier.
Man kan även kolla på en lista över alla sina transaktioner och se vart varje transaktion har gått.
 
Den här bilden är lite missvisande för att utgiften som heter "Internetköp" samt "Drift & Tele" är egentligen bara överföringar till ett annat av mina konton som är på en bank jag inte kan koppla till Qapital.
 
Som slutkläm kan man säga att Qapital är väldigt bra för att få översikt över vart ens pengar har tagit vägen och vart de brukar ta vägen. Däremot är det inte ett så bra budgetverktyg även om det finns lite funktioner för det. Och att transaktioner förs in automatiskt gör att man blir lite bortkopplad vilket försvårar eventuell budgetering.
 
Däremot så har jag hittat ett annat program som jag tror kan vara mycket bra för att skapa och hålla en budget. Och det programmet tänkte jag testa nu i Augusti. Så häng kvar så kommer det mer info om budgetar då! :)

KOMMENTARER:

  • Framtida Ekonomi säger:
    2014-12-09 | 07:29:53
    Bloggadress: http://framtidaekonomi.blogg.se

    Jag skulle rekommendera Tink istället. När Qapital kom låg Tink redan före i utvecklingen. I appen kan du följa dina utgifter direkt i mobilen samt sätta budgetramar för dina egna utgiftskategorier.

    http://tinkapp.com

    Svar: Får kanske titta på det :) Kör just nu bara YNAB, känner att det blir mer "kontroll" tack vare att man inte får det automatiskt.
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: