motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Nya läsare och inget inlägg under helgen

Kategori: Allmänt

Tänkte lägga in ett superkort inlägg bara.
 
Vad häftigt att se en hel del besökere av bloggen igår och idag. Jag hoppas att iallafall endel av er kommer fortsätta att komma tillbaka och följa med mig mot min miljon :D Och om det är något ni undrar/vill att jag ska skriva om eller något jag inte ska skriva om så kommentera! Då kan bloggen bli bättre för både er och mig :)
 
Sen tänkte jag också nämna att det inte kommer bli några nya inlägg förrens tidigast på söndag eftermiddag. Men troligare inte förens på måndag någon gång eftersom jag ska iväg på en liten weekend semester med flickvännen.
 
Vi ses på måndag bloggen!

KOMMENTARER:

  • Mårtens investeringsblogg säger:
    2014-07-19 | 11:24:12
    Bloggadress: http://mbsmiljon.blogspot.se

    Ska bli intressant att följa din resa!

  • motenmiljon.blogg.se säger:
    2014-07-21 | 01:07:33
    Bloggadress: http://motenmiljon.blogg.se/

    Tack! :) Gillar din blogg också :) Hur gör du dina fina samanställningar av finanserna?

  • Calle säger:
    2014-07-21 | 08:55:49

    Kul :) Också 22 och pluggar i Lund. Siktar också runt miljonen till 30. Lite bättre grundförutsättningar bara då jag har mer kapital från start. Varför handlar du inte med aktier?

  • Calle säger:
    2014-07-21 | 08:55:50

    Kul :) Också 22 och pluggar i Lund. Siktar också runt miljonen till 30. Lite bättre grundförutsättningar bara då jag har mer kapital från start. Varför handlar du inte med aktier?

  • motenmiljon.blogg.se säger:
    2014-07-21 | 14:49:23
    Bloggadress: http://motenmiljon.blogg.se/

    Hej Calle, kul att du tycker det :)

    Är väl för två anledningar
    1) Även riktigt bra investerare verkar ha svårt att slå index över lång tid (Annars skulle det finnas massor av fonder som slagit index över 20-40 år och det finns det inte)

    2) Om man ska försöka slå index med aktier så måste man lägga mycket tid på det. Genom att investera i breda indexfonder så slipper jag det helt enkelt. Jag vill bli rik men jag vill inte lägga allt för mycket tid på det ;)

    Är det någon som vet om man kan direkt svara på en kommentar förresten?

  • Calle säger:
    2014-07-21 | 19:36:40

    Jag har haft rätt mycket flyt detta året. Upp 24% Trots en kassa på 40%. Detta är däremot inte tack vare mig egentligen. Jag använder mig av diverse bloggar för att hitta lågt värderade bolag. Behöver inte lägga lika mycket tid och kan jämföra egna åsikter med andras. Min portfölj är inte så diversifierad. Tanken är att inneha 6 bolag som ska stå för 100% av kapitalet i portföljen. Mer har jag inte tid för. Men 6 bolag tillräckligt bra värderade hittar jag inte för tillfället :)

    Att få en fin avkastning är självklart kul. Klart man får lägga en hel del tid i det men jag ser det som en investering i framtiden och någonting som kan ge en bättre karriärmöjligheter möjligtvis förutom en bra avkastning, läser tekniskt.

    Svar: Vad menar du med en kassa på 40%?
    Jag tror inte riktigt att man i längden kan hitta "undervärderade" bolag utan jag tror att det marknadsvärde de har idag är det "korrekta" marknadsvärdet utan jag tror därför på att följa med marknaden :) en bra introduktion till det tänket är bogleheads som jag länkar till på sidan, visar på statistiken att slå index på x antal år. Men alla är ju olika och det går ju definitivt att lyckas, se på Warren Buffet.

    Läser också tekniskt, rosa t.om ;)
    motenmiljon.blogg.se

  • Calle säger:
    2014-07-21 | 23:42:00

    Hehe, nej så är det inte riktigt :) I en Bull market som nu så pressas värderingar som P/E upp. Då byggs förhoppningar och krav om ökade vinster upp. Nu är räntan så låg att många hellre plockar in aktier pga utdelningen vilket är en del av anledningen till att kurserna är upptryckta.
    Tittar man på Large Cap listor, speciellt i Sverige, så blir det riktigt svårt att hitta något som är undervärderat. Enklare i länder som drabbades svårare i krisen som Norge och Danmark. Där är värderingarna inte riktigt lika höga som i Sverige ännu.
    Det är svårt att hitta undervärderade aktier nu ja, jag handlar inte aktier över PE 15 och då ska de visa rejäl tillväxt och vara av bra kvalité. Tittar man på de mindre listorna mid/small cap kan man hitta bolag som proffsanalytikerna missat och därför kan tänkas vara undervärderade.
    Protector Forsikring som du säkert hört talas om är ett typiskt av dessa missade bolag. Den handlades till P/E 7 i julas trots årlig vinstökning på 20-30%. Nu är den uppe över 100% :) Det är ju däremot inte ofta man hittar så pass undervärderade bolag.

    Missen med att bara ligga i undervärderade företag blir att vid en marknad som idag ligger man antagligen inte i aktier med 100% av det sparade kapitalet och missar därför utdelning.

    Med en kassa på 40% syftar jag att vid årets början bestod portföljen av 60% aktier och 40% likvida medel.

    jag tror att det helt klart går att slå index, speciellt för mindre sparare som oss. Det är svårt för en fond att enbart tex plocka in 6-7 aktier. De måste diversifiera mer och då blir det svårare att nita index skulle jag tro.

    Sen finns det en del strategier som under lång tid totalt utklassat index. En av dessa är till exempel att köpa Net-Nets. Bolag som värderas under omsättningstillgånger - totala skulder om jag inte minns fel. Sätter man ihop en diversifierad portfölj av dessa visar många forskningar på att man nitar index ;) Graham va på det och det fungerar fortfarande.
    Det blev långt!

    Jag är vit för övrigt :)

    Svar: Hehe, det är klart det går. Men jag tror det är svårt att göra det i längden och att det som sagt kräver endel tid. Följer hellre med index med ca 8% per år över en längre tid. Men det är möjligt att jag får titta på att investera i enskilda aktier. Men det får bli om ett tag när jag har mer tid :)
    Haha, då ses vi kanske i E-huset någon gång ;)
    motenmiljon.blogg.se

Kommentera inlägget här: