motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Nuvarande kostnader och budget

Kategori: Allmänt, Sparande

Tänkte gå igenom hur mina nuvarande kostnader ser ut och den budget jag har satt upp för mig själv.
Kan börja med att säga att detta är med utgifter och inkomster som jag har under skolåret (under sommaren ger sommarjobbet mig mer pengar och jag betalar ingen hyra). Jag har kollat på mina utgifter under januari till juni.

Nuvarande kostnader per månad:
 
Fasta kostnader:
Hyra - 3346 kr
Mobil - 176 kr
Bussresor - 96 kr
Skolböcker - 425 kr
 
Totalt fasta kostnader: 4043 kr
 
Här har jag definierat fasta som kostnader som jag inte kan ändra (eller verkligen inte vill ändra, jag skulle t.ex kunna sluta köpa skolböcker eller flytta hem till mamma och pappa men det intreserar mig inte)
 
Rörliga kostnader:
Mat och godis - 1500 kr (Här tror jag ca 1100 kr är mat  och ca 400 kr är godis och läsk)
Festnade (alkohol, blanddrickor, inträde och köp på klubben) - 1100 kr
Uteätande (resturanger, snabbmat etc) - 450 kr
Onlinesaker (saker jag köper online. Böcker, tekniska prylar, datorspel etc) - 636 kr
Presenter - 250 kr
Övrigt - 200 kr
 
Totalt rörliga kostnader: 4136 kr
Totala kostnader: 8179 kr
 

Som man kan se så har jag ett överskott på ca 1800 kr per månad under skolåret och de pengarna samt lite lite från mitt sommarjobb investerar jag varje månad för att komma upp till 2000kr i månaden investerat (eller 20% av min inkomst)
 
Dock så känns det som att vissa utgifter är lite väl stora så därför har jag nu lagt upp en budget som jag förhoppningsvis ska kunna följa.
 
Budget:

Fasta kostnader:
4043 kr

Rörliga kostnader:
Mat och godis - 1400 kr (Här är det mitt läskdrickande som jag tänkte försöka minska med 100 kr dvs ungefär 6 stora läskflaskor per månad, det borde vara möjligt)

Festande - 900 kr  (Jag tänker framförallt försöka sluta köpa mer än en drink på klubbarna. Sen är det nuvarande kostnaden på 1100 kr antagligen lite högt då det var Lundakarneval i våras och jag var i Tyskland i höstas varifrån jag fortfarande har kvar en del sprit)

Uteätande - 250 kr (Här tänker jag att jag ska sluta äta ute själv totalt (inkluderat fyllekäk) och försöka laga mer mat med kompisar/flickvännen men ändå hänga med och käka ute ifall det blir så)

Onlinesaker - 636 kr (Här hade jag antagligen kunnat försöka köpa lite mindre grejer, men jag gillar mina grejer jag har köpt. Det jag dock ska försöka applicera är att vänta en månad om jag vill köpa något och sen kolla om jag fortfarande vill köpa det en månad senare)

Presenter - 250 kr (Med flickvän, 2 småsyskon och föräldrar och både julklappar och födelesedanspresenter till alla så blir det lite pengar. Dock en övervikt mot flickvännen :P)

Övrigt - 200 kr 
 
Totala kostnader: 7697 kr


Om jag lyckas hålla min nya budget så kommer jag alltså kunna investera ca 2500 kr i månaden istället för 2000 kr. En relativ investeringsökning på 25% det är inte illa!
 
Jag tror att jag skulle kunna pressa mina kostnader med ytterliggare 500 kr utan att det skulle vara jättesvårt men jag tänker att det är bättre att börja med lite grann och se hur det går.
 
Eventuellt måste jag lägga in någon klädkostnad också, men har inte köpt kläder på länge brukar önska mig det på julen/födelsedagen och nu i våras var vi i USA så då köpte mamma och pappa en del kläder åt mig.

Kan även uppdatera lite om min cykelfärd. Ca 20 mil blev det, trodde att jag skulle vara jättetrött i musklerna men det var inte så farligt. Däremot får man tydligen väldigt ont i rumpan när man cyklar långt vilket jag nu är smartsamt medveten om :P Att skånes största hobby är loppis var inget jag visste innan men nu har jag märkt att varenda liten by verkar ha loppis. Säkert cyklat förbi mer än 15 loppisskyltar!

Fråga 1: Har ni någon upplagd budget? Hur gör ni för att följa den? Använder ni något program? Bokför ni kostnader?

Fråga 2: Hur mycket "icke ekonomiskt" vill ni läsa om här? Ska det bara vara precis det som är ekonomiskt och inget annat? Eller bara när det privata påverkar det ekonomiska? Eller är det intressant med andra grejer som händer också i mitt liv och hur det påverkar?

 

 
Kommentera inlägget här: