motenmiljon.blogg.se

Mitt mål var att gå från att vara student till att vara miljonär innan jag blev 30, det målet nåddes vid 27 års ålder. Mitt nästa mål var 4 miljoner, dit kom jag vid 32 års ålder. Sista målet är ekonomiskt oberoende, vi får se när jag kommer dit. Välkommen med på min resa!

Statusuppdatering för November - Tillgångar och skulder

Kategori: Allmänt, Ekonomiskt oberoende, Investerande, Sparande

Tillgångar:
+ Fonder - 165 454 kr
+ Emergency Fund 10 000 kr
+ Vanligt konto - 83 026 kr spritt på två konton


Skulder:
- CSN - 131 523 kr

Totalt:
+ ca 126 957 kr

Föränding sen föregående månad:
+ ca 992 kr

Ökning i "networth" igen! :D

Anledningen att jag har gått plus under november beror på att börsen har skjutit i höjden.
Jag har i November ökat mina fonder med 32 893 kr där 27 300 kr var insättningar och 5593 kr var värdeökning.

Pengarna jag har på mina vanliga konton har minskat med 25 848 kr. Det innebär att de har minskat med mindre än jag skjutit in till mina fonder och att jag alltså måste ha levt på mindre än studiemedlet+studielånet i november. YNAB backar upp detta påstående och säger att jag spenderat 7354 kr i november. Det innebär att det finns en möjlighet att öka sparandet lite grann, kanske upp till 2 500 kr i månaden? (just nu investerar jag 20% av min inkomst på 10 000 kr i månaden dvs 2000 kr, samt pengar mamma och pappa tidigare haft koll på åt mig där jag investerar 25 000 kr i månaden tills de tar slut)

Kommentera inlägget här: